بر اثر زلزله اینترنت در آسیای دور قطع شد

روز پنج شنبه، کارشناسان اقتصادی از موج گسترده نگرانی در اين باره خبر دادند، چرا که اين زلزله نشان داد که ارتباط اينترنتی در آسيا، بسيار آسيب پذير است.

قطع شدن کابل های اصلی ارتباط اينترنتی آسيای دور بر اثر زلزله ای در زير دريا موجب شد تا ميليون ها نفر در اين منطقه، برای دومين روز پياپی، از ارتباط کامل اينترنتی محروم شوند.

روز پنج شنبه، کارشناسان اقتصادی از موج گسترده نگرانی در اين باره خبر دادند، چرا که اين زلزله نشان داد که ارتباط اينترنتی در آسيا، بسيار آسيب پذير است.

در ساعات پايانی روز سه شنبه زلزله ای با قدرت هفت و يک دهم ريشتر، تايوان را لرزاند و به بسياری از کابل های عظيم زيردريا که آسيا را به آمريکا و به شبکه اينترنت متصل می کند، آسيب رساند.

رز ويتچ، بنيانگذار «ياهوی جنوب شرقی آسيا» و مدير کنونی بخش توليد در سايت بزورک (Bezurk.com ) در اين باره به خبرگزاری فرانسه گفت: «آسيا احتمالا به جای اينکه تا اين اندازه به خطوط ارتباطی با آمريکا وابسته باشد، بايد بر روی خطوط ارتباطی با اروپا سرمايه گذاری کند.»

بعد از زمين لرزه اخير، ارتباط اينترنتی در کشورهای چين، هنگ کنگ، سنگاپور، کره جنوبی، تايوان و ويتنام مختل شد.

به گفته رز ويتچ شبکه جهانی اينترنت به گونه ای طراحی شده که در مواقع آسيب های چنينی، از مسيرهايی جايگزين برای برقراری ارتباط در آن استفاده شود.

وی گفت: «در واقع ترافيک بسيار زيادی در کابل های فيبرنوری بسيار باريکی که از زيردريا می گذرند وجود دارد. اين وضعيت بسيار آسيب پذيرتر از آن چيزی است که مردم فکر می کنند.»

به گفته اين کارشناس فنی اينترنت، اينکه مسوولان شرکت های خدمات دهنده اينترنت، نتوانسته اند بعد از ۲۴ ساعت، از مسيرهای جايگزين برای برقراری دوباره ارتباط با اينترنت استفاده کنند، «نشانه بسيار بدی» است.

دونکن کلارک، مدير عامل شرکت مخابراتی BDA در چين نيز پذيرفت که در حال حاضر، ارتباط اينترنتی اين قمست جهان، بيش از حد به ارتباط با آمريکا وابسته است و ارتباط چندانی با اروپا ندارد.

وی گفت: «واضج است که کابل های زير دريا بسيار در برابر حوادثی چون زمين لرزه، آسيب پذيرند و حتی پيش آمده که توسط ماهيگيرها هم آسيب ديده اند.»

همچنين به گفته ساچين ميتال، تحليل گر امور مخابراتی شرکت امنيتی DBS در سنگاپور، مختل شدن ارتباط های اينترنتی به دليل آسيب ديدن کابل های فيبرنوری، «اصلا دور از انتظار» نبوده، اما آنچه که به گفته وی «حيرت انگيز» توصيف شده، گستردگی بيش از اندازه اختلال اخير است.

وی با تاييد اين نکته که برای اينترنت آسيای دور، بايد ارتباط های جايگزينی پيش بينی شود گفت: «سوال اينجا است که چه کسی بايد هزينه های اين کار بپردازد؟»