عظیم قیچی‌ساز قله لوتسه را فتح کرد

عظیم قیچی‌ساز

عظیم قیچی‌ساز با فتح قله لوتسه به باشگاه هشت‌ هزار متری‌ها موسوم به Eight-thousanders پیوست.

هیمالیانورد ایرانی پیش از این موفق شده بود سیزده قله بالای هشت هزار متر را بدون کپسول اکسیژن فتح کند. لوتسه چهاردهمین و آخرین قله بود که توسط قیچی‌ساز به ثبت رسید.

او در سال‌های گذشته نیز به لوتسه با ارتفاع ۸۵۱۶ متر یورش برده بود اما سقوط بهمن و شرایط نامساعد جوی مانع از رسیدن به اوج قله شد.

نام این کوهنورد تبریزی به عنوان 37مین نفر در فهرست هشت هزار متری‌ها درج شده. او جزو معدود اعضای فهرست است که بدون کپسول اکسیژن و شرپا، قلل بالای هشت هزار متری را پیموده‌.

طی هفته‌های اخیر در اغلب صعودهای گروهی ارتفاعات ایران، پلاکاردهای حمایت از قیچی‌ساز به چشم می‌خورد.

برودپیک، دائولاگیری٬ نانگاپاربات٬ کانچن چونگا٬ گاشربروم یک و دو٬ آناپورما٬ کی۲ ٬ ماناسلو٬ ماکالو٬ چو آیو٬ شیشاپانگما، اورست و لوتسه ۱۴ قله هشت هزاری هستند.

حسین مقدم، سعید میرزایی، ایرج معانی و محمود هاشمی سایر کوهنوردان ایرانی هستند که در بهار ۹۶ موفق به فتح لوتسه شدند.

قیچی‌ساز 35 ساله با پایان ماموریتی که برای خود ترسیم کرده بود، طبق اعلام قبلی قصد دارد از این به بعد صعود به قلل آفریقا و اروپا را تجربه کند.

راینهولد مسنر ایتالیایی که شهرت افسانه‌ای دارد، اولین کوهنوردی است که سال ۱۹۸۶ به باشگاه هشت هزاری‌ها پیوست و تلاش هفده ساله‌اش از اولین تا آخرین قله، به ثمر نشست.

کیم چانگ هو (کره جنوبی) با مدت زمان ۷ سال و ۱۰ ماه که برای تکمیل صعود قلل ۱۴ گانه سپری کرد، رکورد قبلی که با مدت زمان ۷ سال و ۱۱ ماه در اختیار کوکوچکا از لهستان بود را شکست.

قیچی‌ساز پیش از آغاز صعود در نشست خبری گفت: «وزارت ورزش از صعودهای من اطلاع ندارد. از مسئول ورزش کشور بپرسید که آیا اطلاع دارد؟ و یا چقدر توانسته حمایت کند؟ چقدر در این صعودها و افتخارات، سهم داشته؟»

او به خبرنگاران گفت: کوهنوردی که ۲۰۰ میلیون هزینه می‌کند برای فتح قله‌، ۱۰ سکه چقدر می‌تواند جبران هزینه کند؟ کارمند شهرداری‌ام و حقوق کارمندی دارم. ما کوهنوردان از کوه یاد می‌گیریم که ساده زندگی کنیم.