طیب‌نیا: بودجه را بر اساس نفت ۴۰ دلار اصلاح می‌کنيم

علی طیب‌نیا وزير اقتصاد دولت ایران

وزير اقتصاد ایران از برنامه دولت برای اصلاح قيمت فروش نفت در بودجه سال ۹۴ به ۴۰ دلار در ازای هر بشکه خبر داد.

به گزارش خبرگزاری فارس،علی طیب‌نیا،روز پنج شنبه،۲۵ دی گفت:«لايحه بودجه براساس فروش نفت به قيمت ۷۰ دلار تدوين شده است ولی اکنون در حال اصلاح اين لايحه به ۴۰ دلار هستيم.»

در لايحه بودجه سال ۹۳ قيمت نفت به ازای هر بشکه ۱۰۰ دلار پيش‌بينی شده‌ است اما در پی کاهش بی‌سابقه قيمت فروش نفت در ماه‌های گذشته، دولت ايران مجبور به کاهش اين رقم به ۷۲ دلار برای سال آينده شده‌ است.

اين درحالی است که برخی از نمايندگان مجلس از احتمال محاسبه قيمت صفر برای نفت در لايحه بودجه ۹۴ خبر داده اند.

از جمله حسين اميری،سخنگوی کميسيون انرژی مجلس، ۱۴ دی، گفته بود :« آنچه در حال حاضر به دغدغه ذهنی برخی از نمايندگان تبديل شده است قيمت نفت در لايحه بودجه ۹۴ است که با حداقل قيمت يا صفر در نظر بگيرند.»

قيمت نفت اکنون به پايين‌ترين سطح خود در شش سال گذشته رسيده است و بنا به آمارهای اوپک، قيمت سبد نفتی اين سازمان اکنون در مرز ۴۵ دلار است.
وزير اقتصاد در ادامه سخنان خود گفت که قيمت نفت «تنها به خاطر ايران و روسيه» کاهش يافته است.

وی اضافه کرد: «دشمن نيز برای زير فشار گذاشتن ايران با کاهش قيمت نفت چنين شرايطی را ايجاد کرده است.»

ايران و ونزوئلا بر کاهش توليد اوپک تاکيد دارند، در حالی که عربستان سعودی می‌گويد کاهش توليد اعضای اين سازمان باعث خواهد شد که ديگر توليد کنندگان نفت به سرعت جای خالی اوپک را در بازارهای جهانی پر کنند.

مقامات جمهوری اسلامی در هفته های گذشته بارها از به گفته آنان «نقش عربستان سعودی» در کاهش قيمت نفت انتقاد کرده اند.

در همين حال حسن روحانی، رئيس‌ جمهوری ايران، روز سه‌شنبه، ۲۳ دی، گفته است:«اين راه برای آنها قابل ادامه دادن نيست، اگر از کاهش قيمت نفت، ايران ضرر می‌کند، بدانيد کشورهای توليدکننده ديگر همچون عربستان و کويت بيش از ايران ضرر خواهند کرد.»

مسعود ميرکاظمی، وزير پيشين نفت و عضو کميسيون انرژی مجلس نيز روز يکشنبه ۱۴ دی،گفته بود که آمريکا مديريت بازار نفت را برعهده دارد و برای افزايش فشارها به ايران در مذاکرات اتمی با گروه ۱+۵ قيمت نفت را کاهش داده‌است.

وزير اقتصاد همچنين با اشاره به کاهش صادرات نفت از ۲.۴ ميليون بشکه به يک ميليون بشکه در سالهای گذشته، افزود: «تنها کشورهايی از ما نفت خريداری می‌کنند که آمريکا به آنها اجازه داده باشد. »

به گفته آقای طیب‌نیا،آمريکا برای اين کشورها مقدار معينی را برای خريد نفت از ايران تعيين کرده است.

محسن رضايی،دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام، روز يک شنبه ۲۱ دی گفته است که تحريم‌های سه سال اخير، صادرات نفت خام ايران را ۵۰ درصد و درآمدهای نفتی کشور را «صد ميليارد دلار» کاهش داده است.

يران قبل از تحريم‌های بين المللی به دليل فعاليت هسته‌ايش روزانه دو و نيم ميليون بشکه صادرات نفت و حدود سه ميليون و ۷۰۰ هزار بشکه توليد نفت داشت.

بر اساس قانون بودجه سال جاری کشور، پيش‌بينی شده که ايران روزانه يک ميليون و ۳۰۰ هزار بشکه صادرات نفت خام و ميعانات گازی داشته باشد.