لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۶

رضایی: درآمدهای نفتی ایران در سه سال اخیر ۱۰۰ میلیارد دلار کاهش یافت


محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام
محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام می‌گوید، تحریم‌های سه سال اخیر، صادرات نفت خام ایران را ۵۰ درصد و درآمدهای نفتی کشور را «صد میلیارد دلار» کاهش داده است.

وی همچنین گفت که اگر کاهش قیمت نفت تا سه سال آینده ادامه داشته باشد، صد میلیارد دلار «دیگر» از درآمد نفتی ایران کاهش خواهد یافت.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، محسن رضایی روز یک شنبه ۲۱ دی تصریح کرد: «در سال‌های اخیر ما با دو نوع تحریم روبه رو بوده‌ایم که اولین آن مربوط به تحریم کمی نفت ایران بوده که بر اساس آن صادرات نفت از روزی بیش از دو میلیون بشکه به یک میلیون بشکه کاهش یافت».

وی افزود: «بر این اساس، بیش از یک هزار میلیون بشکه نفت خام ایران در چاه‌ها محفوظ مانده و صادر نشده است».

ایران قبل از تحریم‌های بین المللی به دلیل فعالیت هسته‌ایش روزانه دو و نیم میلیون بشکه صادرات نفت و حدود سه میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه تولید نفت داشت.

بر اساس قانون بودجه سال جاری کشور، پیش‌بینی شده که ایران روزانه یک میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه صادرات نفت خام و میعانات گازی داشته باشد.

اداره اطلاعات انرژی آمریکا روز ۱۸ شهریور در گزارشی اعلام کرد به خاطر افت طبیعی تولید نفت در میادین کهنه نفتی، تحریم‌ها و پیشرفت آهسته پروژه‌ها، سالها طول می‌کشد که تولید نفت ایران احیا شود.

آقای رضایی در ادامه سخنان خود گفت: «تحریم دوم مربوط به تحریم قیمتی است که در ماه‌های اخیر باعث کاهش قابل توجه قیمت‌ها شده است».

وی اظهار داشت: «آمریکا تحریم اول را با کمک شورای امنیت و تحریم دوم را با همکاری عربستان و تعدادی از دیگر تولیدکنندگان حوزه خلیج فارس اجرا کرد».

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران تصریح کرد: «اگر کاهش قیمت‌ها تا سه سال آینده ادامه داشته باشد، صد میلیارد دلار دیگر از درآمد نفتی ایران کاهش خواهد یافت».

قیمت نفت اکنون به زیر ۵۰ دلار در هر بشکه و پایین‌ترین سطح خود در شش سال گذشته رسیده است و بنا به آمارهای اوپک، قیمت سبد نفتی این سازمان هک اکنون در مرز ۴۵ دلار است.

ایران و ونزوئلا بر کاهش تولید اوپک تاکید دارند، در حالی که عربستان سعودی می‌گوید کاهش تولید اعضای این سازمان باعث خواهد شد که دیگر تولید کنندگان نفت به سرعت جای خالی اوپک را در بازارهای جهانی پر کنند.

آقای رضایی همچنین از نرخ ۷۲ دلار و ۵۰ دلار به عنوان دو «سناریوی» موجود برای قیمت نفت در بودجه سال ۹۴ خبر داد.

در لایحه بودجه سال ۹۳ قیمت نفت به ازای هر بشکه ۱۰۰ دلار پیش‌بینی شده‌ است اما در پی کاهش بی‌سابقه قیمت فروش نفت در ماه‌های گذشته، دولت ایران مجبور به کاهش این رقم به ۷۲ دلار برای سال آینده شده‌ است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران همچنین گفت: «در صورت همکاری مطلوب شرکت‌های چینی این امکان وجود دارد که با استفاده از موقعیت ایران در عراق زمینه سرمایه گذاری مشترک ایران و چین در عراق فراهم شود».

آقای رضایی اضافه کرد: «با وجود اینکه پول ایران در بسیاری از کشور‌ها بلوکه شده اما هیچ‌کدام از آن‌ها امکان استفاده از این پول را برای ایران فراهم نمی‌کنند در حالی که چینی‌ها آن را به صورت فاینانس در اختیار ایران قرار می‌دهند».

در پی آغاز تحریم‌های غرب علیه برنامه هسته‌ای ایران، پول فروش نفت ایران در برخی از کشور‌ها مانند چین، هند، ژاپن و کره جنوبی بلوکه شد و ایران هنوز اجازه استفاده از بخش اعظم این پول را ندارد.

در آبان‌ماه سال ۹۲ محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت حسن روحانی، بدهی نفتی چین به ایران را ۲۲ میلیارد یورو (حدود ۳۰ میلیارد دلار) عنوان کرد.

یحیی آل اسحاق رییس اتاق بازرگانی تهران روز پنجم دی‌ماه گفت که ایران «حدود صد میلیارد دلار ارز منجمد شده» در کشورهایی مانند چین، هند و ژاپن دارد، ولی «نمی‌تواند سریعا از آن‌ها استفاده کند».

XS
SM
MD
LG