نبرد با داعش؛ کُردها در کرکوک

دفاع از کرکوک؛ پیش‌مرگه‌های کرد عراق مقابل داعش

در امتداد مناطق جنوبی کرکوک و به فواصل ۱۵ تا ۷۰ کيلومتری از خروجی شهر کرکوک، رودخانه‌ای به نام «پروژه آب بشير» به طور طبيعی محدوده مابين نيروهای پيشمرگه کرد و شبه‌نظامیان داعش را تعيين کرده است.

گمان می‌‌رود اين مرز طبيعی جايگزين رشته کوه حمرين شده باشد که در قديم، مرز جغرافيايی مابين کرد و عرب در عراق به شمار می‌رفت.

اگرچه داعش جديدا نام خود را به «دولت اسلامی» تغيير داده و پسوند کشورهای «عراق‌ و سوريه» را طی اعلام خلافت اسلامی از نام خود حذف کرده، اما گمانه‌های منطقه‌ای رغبت چندانی به استقبال از اين تغيير جديد نشان نمی‌دهند.

نيروهای کرد طی نوار مرزی آبی با داعش توانسته‌اند ثبات نسبی‌ای برای کرکوک و حومه آن مهيا کنند و آن گونه که «سرحد قادر»، فرمانده پليس حومه کرکوک می‌گويد، آن‌ها امنيت کامل را برای ساير نقاط کرکوک تدارک ديده‌اند و اکنون مليت‌های غير‌کرد اطراف کرکوک هستند که خواهان ادامه امنیت حمایتی از سوی نیروهای پيشمرگه شده است.

در کرکوک و حومه آن، سه نيروی عام کردها مشغول حفظ امنيت بيش از نيمی از کرکوک هستند که شامل نيروهای پيشمرگه، آسايش(امنيت) و فرماندهی پليس شهر و شهرک‌های کرکوک هستند. نيروهای پيشمرگه مسئول حفظ امنيت حوزه استحفاظی کردها با داعش طی نوار مرزی آبی هستند، آسايش مسئول اصلی حفاظت از امنيت شهر و شهرستان‌های کرکوک و فرماندهی پليس شهر و شهرک‌های کرکوک مسئول حفاظت از امنيت اجتماعی و سياسی اين استان است.

در سه هفته گذشته، نيروهای داعش تلاش نافرجامی برای حمله به مناطق کردنشین داشته‌اند، اما آن‌گونه که «شيرکو»، جانشين فرماندهی نيروهای پيشمرگه محور«سليمان بگ - ملا عبدالله» می‌گويد تمامی تهاجمات داعش به مواضع کردها با شکست مواجه شده است.

حتی شماری از منابع کرد گفته‌اند که نزدیک به ۷۰۰ تن از دواطلبان ترکمن شیعه تلاش کردند نیروهای داعش را در جنوب کرکوک شکست دهند، اما حمله آن‌ها به جایی نرسیده است.

«وستا رسول»، فرمانده کل نيروهای پيشمرگ در محور «سليمان بگ - ملا عبدالله» به راديو فردا گفت: «نيروهای ترکمن بعد از کسب اجازه از ما به بشير حمله کردند، اما پس از مدت کوتاهی با شکستی سنگين وادار به عقب نشينی از اين روستا شدند و تلفات سنگينی دادند.»

«شيرکو»، فرمانده کل نيروهای زمينی پيشمرگه در کرکوک گفته که امنيت حاکم بر کرکوک هميشگی است و نيروهای پيشمرگه در هيچ صورتی از مواضع خود در سنگرهای جنوبی و غربی اين استان عقب نشينی نخواهند کرد.

در سه هفته گذشته و پس از جاخالی کردن نیروهای نظامی ارتش عراق، نيروهای پيشمرگه در کرکوک و حومه آن مستقر شده‌اند.

به گفته «شيرکو»، حضور این نیروها برای حفظ امنيت شهروندان کرکوک و جلوگيری از نفوذ داعش به اين شهر است. وی می‌افزاید: «در حال حاضر، بیشتر عشاير عرب و ترکمن ساکن استان کرکوک، خواهان ادامه حضور این نیروها در تمامی کرکوک هستند.»