نخستين مدال جهانی ورزش ايران در سال ۱۳۹۳

فاطمه اموری نايب قهرمان تکواندوی جهان شد

فاطمه اموری نايب قهرمان تکواندوی جهان شد تا نخستين نشان جهانی ورزش ايران در سال ۱۳۹۳ را به گردن بياويزد. نماينده وزن ۴۴ کيلوگرم ايران در مسابقات نوجوانان جهان روی سکوی نايب قهرمانی ايستاد.

دهمين دوره مسابقات اين مسابقات به ميزبانی تايوان در حال برگزاری است. "فاطمه اُموری هريس" تا فينال پيروزمندانه پيش رفت و مقابل سانگ از کره جنوبی قرار گرفت. مبارزه نزديک دختران ايرانی و کره‌ای در وقت قانونی به تساوی ۳ بر ۳ رسيد تا تعيين قهرمان، به راند طلايی کشيده شود.

در راند طلايی هم امتيازی رد و بدل نشد تا برنده مدال طلای اين وزن را داوران مشخص کنند. فدراسيون تکواندوی ايران اعلام کرده است که "داوران، ملی‌پوش شايسته کشورمان را در عين ناباوری بازنده اعلام کردند تا اموری در اين وزن نايب قهرمان جهان شود."

فاطمه در نخستين مسابقه، رگينا ساخوت دينووا از روسيه را با نتيجه ۱۲ بر ۹ مغلوب کرد. در دومين ديدار، نماينده ويتنام را از پيش رو برداشت. سپس در راند طلايی از سد بائو يوان (چين) گذشت. در مرحله نيمه نهايی نيز کيتی بردلی (بريتانيا) را ۶ بر ۰ شکست داد تا به فينال برسد.

مهسا جدی



در ساير مسابقات، هادی تيران در ۵۵ کيلوگرم پسران و در دومين ديدارش مقابل حريف تايوانی مغلوب شد و از دور مسابقات کنار رفت. تيران در نخستين ديدار خود حريف سوئدی را شکست داده بود.

مژگان زادمحمد، فاطمه اموری، ناهيد کيای، پريسا جوادی، مهسا نوروزی، مهسا جدی و کيميا عليزاده دختران اعزامی از ايران هستند. نيلوفر صفريان و اعظم درستی مربيان تيم و ندا زارع هم سرمربی تيم ملی تکواندوی نوجوانان دختر ايران است.

مهسا نوروزی در ۴۹ کيلو در سومين بازی خود مقابل حريفی از کشور شيلی مغلوب شد و از دور مسابقات کنار رفت. مهسا در نخستين گام موفق شد آنيلا از انگليس را شکست دهد. در دومين ديدار هم حريف کنگويی مقابل او حاضر به انجام مسابقه نشد. در ادامه مسابقات، شش عضو ديگر تيم ملی دختران و پسران ايران به روی شياپ چانگ خواهند رفت.

انتخابی المپيک نوجوانان

پيش از اين مسابقات و در همين سالن، رقابت‌های گزينشی المپيک ۲۰۱۴ نوجوانان برگزار شد. ۳۶۴ تکواندوکار دختر و پسر حضور به مصاف هم رفتند که از اين بين فقط ۷۴ نفر موفق به کسب سهميه شدند. دو سهميه هم به ايران تعلق گرفت.

تکواندوکاران کشور ميزبان با تصاحب پنج سهميه عملکرد بهتری نسبت به ساير کشورها داشتند. مصر، آذربايجان، روسيه، مکزيک و بلژيک موفق به کسب چهار سهميه شدند. هلند، آلمان، ترکيه و اوکراين سه سهميه را به خود اختصاص دادند.

ايران در کنار فرانسه، کلمبيا، کرواسی، تايلند، انگلستان، ايتاليا و برزيل دو سهميه را نصيب خود کرد. از ايران شش تکواندوکار در اين مسابقات حضور داشتند که مهسا جدی و محمد اصلانی جواز حضور در بازی‌های المپيک تابستانی نانجينگ را به خود اختصاص دادند.

المپيک نوجوانان در ۵ وزن دختران و ۵ وزن پسران، با حضور ۱۰ تکواندوکار در هر وزن و در مجموع با حضور۱۰۰ تکواندو کار برگزار خواهد شد. جالب اينکه کره جنوبی فقط يک سهميه گرفت.

فدراسيون جهانی به کشورهايی مانند ساحل عاج، گابن، موريتانی، عربستان، ليبی، کنگو، مالی، و افغانستان کارت سفيد داده تا هر کدام يک شرکت کننده را راهی المپيک نوجوانان کنند.

مهسا جدی در فينال ۶۳ کيلو به نماينده کرواسی باخت و نقره گرفت. او برای راهيابی به فينال، به ترتيب بر نمايندگان اسپانيا، مالزی و کلمبيا غلبه کرد.
محمد اصلانی در وزن ۴۸ کيلوگرم هم در برابر حريف آرژانتينی با نتيجه ۸ بر صفر پيروز شد تا دومين سهميه ايران را کسب کند.

اصلانی دور نخست در ديدار بولداسخان از مغولستان را با نتيجه عالی ۱۴ بر يک شکست داد. سپس رودريگو از کشور پرو و در بازی سوم هم نماينده ازبکستان را مغلوب کرد. او پس از غلبه بر آرژانتين و راهيابی به فينال، مقابل نماينده تايوان در راند طلايی مغلوب شد تا نايب قهرمان شود.

محمدرضا زوار سرمربی ايران قبل از اعزام به مسابقات گفته بود: تيم ايران نسبت به تيم‌هايی که سال‌های قبل به مسابقات اعزام شدند تجربه کمتری دارد و حتی يک رويداد بين‌المللی را هم تجربه نکرده. برخی از اعضای تيم، برای اولين بار است که سوار هواپيما می‌شوند.

او درباره علت عدم حضور در ديدارهای تدارکاتی به ايسنا گفت: به دليل مشکلات مالی نتوانستيم در هيچ مسابقه بين‌المللی محک بخوريم. اينکه می‌گويم ملی‌پوشان ما تجربه سوار شدن به هواپيما را نداشتند شوخی نيست. بسياری از اعضای تيم، هفته گذشته برای اولين بار سوار هواپيما شدند و آن هم در سفر به مشهد بود.

او در پاسخ به اين سوال که چرا تيم ملی در قالب دو تيم به تايوان اعزام شد، گفت: مسابقات در دو بخش کسب سهميه المپيک و قهرمانی جهان برگزار می‌شود که مسابقات کسب سهميه زودتر برگزار شد. به خاطر مسائل مالی تصميم گرفتيم تيم کسب سهميه را زودتر بفرستيم و بقيه ديرتر بروند تا هزينه اضافی به فدراسيون تحميل نشود.