پرستو فروهر: می‌گویند در دادگاه انقلاب پرونده دارم

  • علیرضا کرمانی
مأموران مستقر در فرودگاه امام خمينى تهران بامداد شنبه ۱۴ آذر با توقیف گذرنامه پرستو فروهر، فرزند داريوش فروهر و پروانه اسکندری، مانع خروج وى از ايران شدند.

پرستو فروهر که ساکن آلمان است هموراه در ساگرد قتل پدر و مادرش به ایران می‌آید. هر چند امسال هم مانند سال‌های گذشته این مراسم با حضور نیروهای امنیتی در اطراف خانه فروهرها، به صورت خصوصی برگزار شد، اما این بار پس از پایان مراسم، اجازه خروج از ایران هم به پرستو فروهر داده نشد.

داريوش فروهر، رهبر حزب ملت ایران، و همسرش، پروانه اسکندری، در آذرماه سال ۱۳۷۷ در منزلشان در تهران با ضربات متعدد چاقو به قتل رسیدند و این سرآغازی شد بر قتل شماری از روشنفكران و دگراندیشان ايرانی، كه بعدها به نام قتل‌هاى زنجيره‌اى معروف شد.

پرستو فروهر در مورد ممانعت از خروجش به رادیو فردا می‌گوید: روز شنبه قرار بود از ايران به محل سکونتم در فرانکفورت آلمان بروم، ولی در فرودگاه پس از اين که از کنترل گذرنامه رد شدم از طريق بلندگو در بخش تزانزيت مرا صدا زدند و بعد مامورين آمدند و گذرنامه‌ام را گرفتند. آن‌ها به من يک برگه دادند و گفتند ممنوع‌الخروج هستم و بايد به نهادی که در ايران به ساختمان سنگی معروف است و امور امنيتی مسايل مربوط به گذرنامه را بررسی می‌کند، مراجعه کنم.

روز دوشنبه به آن ساختمان مراجعه کردم و به من گفتند در دادگاه انقلاب پرونده دارم و تا زمانی که تکليف اين پرونده مشخص نشده است، از دادن گذرنامه من معذورند.

آيا شما اطلاع داشتيد که در دادگاه انقلاب پرونده‌ای داريد؟

خير، اين پرونده جديد است و بر اساس شماره پرونده می‌توان فکر کرد که روز چهارم آذرماه تشکيل شده است، زيرا جزء شماره پرونده تاريخ تشکيل آن هم ذکر می‌شود. اين پرونده به شعبه ۱۲ دادگاه انقلاب ارجاع شده و بر اساس آن چه مسئول شعبه به من گفت شاکی اين پرونده وزارت اطلاعات است، ولی من اطلاع دقيقی در مورد چگونگی آن ندارم.

مسئول شعبه هم نمی‌توانست اطلاعات دقيقی دراين مورد بدهد و گفت مسئله را پي‌گيری خواهد کرد و يک هفته طول می‌کشد تا بتواند جوابی در اين مورد به من بدهد.

به «ساختمان سنگی» مراجعه کرديد؟ يا جايی که شما بايد به آن مراجعه کنيد شعبه دادگاه انقلاب است؟

بله، من به ساختمان سنگی که مرکز امور امنيتی کارهای گذرنامه است مراجعه کردم و آن جا به من گفتند بايد به دادگاه انقلاب مراجعه کنم، چون آن‌ها تا زمانی که اين پرونده در دادگاه انقلاب است کاری در مورد گذرنامه من نمی‌توانند انجام دهند، به همين دليل به دادگاه انقلاب رفتم.

دادگاه انقلاب مشخص کرده که چه تاريخی به اين پرونده رسيدگی خواهد شد؟

خير، هنوز هيچ تاريخی مشخص نيست. به من گفتند تازه حدود يک هفته طول می‌کشد تا مراحل اوليه پرس‌و‌جوی لازم در مورد پرونده انجام شود و بعد به من خبر می‌دهند.

خانم فروهر! پس هنوز دادگاه انقلاب هم نمی‌داند دليل اين که شما ممنوع‌الخروج شده‌ايد چيست و تازه می‌خواهد بررسی کند؟

بله، فکر می‌کنم اين روند به لحاظ قانونی صحيح نيست، ولی اظهار نظر قطعی در اين مورد را موکول می‌کنم به بعد از يک مشاوره حقوقی، تا بدانم چهارچوب حقوقی و قانونی اين مسئله چيست.