روزنامه‌های سه‌شنبه ۳۱ فروردین ۱۳۸۹

روزنامه خراسان خبر داده كه وزير اطلاعات ممنوع الخروج كردن محمد خاتمى رئيس جمهور سابق ايران و شمارى ديگر از چهره هاى سياسى منتقد را از سوى اين وزارتخانه تائيد كرده است.

به نوشته اين روزنامه حيدر مصلحى وزير اطلاعات در جلسه خصوصى با اعضاى فراكسيون انقلاب اسلامى مجلس كه افرادى چون روح الله حسينيان در آن عضويت دارند گفته كه وزارت اطلاعات از سفر برخى از چهره هاى سياسى منتقد كه وى آن ها را « سران فتنه » ناميده جلوگيرى كرده است.

وزير اطلاعات در عين حال گفته كه « اين گونه سفرها به لحاظ قانونى منعى ندارد اما با انجام مشورت هايى به اين نتيجه رسيديم كه بايد از اين سفرها جلوگيرى شود. »

به نوشته روزنامه خراسان ، حيدر مصلحى همچنين گفته كه « حكم جلب مهدى هاشمى فرزند اكبر هاشمى رفسنجانى از سوى دستگاه قضايى براى نيروى انتظامى و وزارت اطلاعات صادر شده و دستگاه قضايى متعاقبا با توجه به روال طبيعى خود اين مسئله را پى گيرى خواهد كرد. »

اتهامات « رسالت » به جعفر پناهى و جشنواره فيلم كن

روزنامه رسالت از حمايت جشنواره جهانى فيلم كن از جعفر پناهى كارگردان مشهور ايرانى كه هم اكنون به اتهام ساخت فيلمى درباره رويدادهاى پس از انتخابات در بازداشت نيروهاى امنيتى جمهورى اسلامى است، ابراز ناراحتى كرده است.

اين روزنامه از آقاى پناهى كه پيشتر جوايزى معتبر جهانى را به خاطر فيلم هايش به خود اختصاص داده با عنوان « فيلمساز متخلف » نام برده و نوشته « رئيس جشنواره فيلم كن جعفر پناهى را ميهمان افتخارى اين دوره از جشنواره معرفى كرد. »

رسالت در ادامه با اين ادعا كه « جعفر پناهى چندى پيش در حين ساخت فيلمى ضد انقلابى با مضامين اجتماعى و سياسى با محوريت سياه نمايى از سوى مقامات ذيصلاح بازداشت شده » حتى به جشنواره جهانى فيلم كن نيز اتهاماتى وارد كرده و نوشته كه جشنواره كن « از سوى صهيونيست ها و با هدف ترويج اباحه گرى و فضاى ضد اخلاقى برگزار مى شود و پاتوق ضد انقلابيون « است.

احتمال رقابت حداد عادل با لاريجانى براى رياست مجلس هشتم

روزنامه آفتاب يزد به نقل از يك عضو مجلس شوراى اسلامى از برگزارى انتخاب هيئت رييسه مجلس در ۵ خرداد ماه خبر داده و نوشته احتمالا غلامعلى حداد عادل براى رسيدن به كرسى رياست با على لاريجانى رييس فعلى مجلس رقابت خواهد كرد.

به نوشته اين روزنامه محمود احمدى بيغش از حاميان دولت در مجلس ضمن تاكيد براينكه رئيس فعلى مجلس مى توانست موضع گيرهاى بهترى داشته باشد گفته كه رقابت‌ها براى ‌حضور در جايگاه هيئت رئيسه در هفته هاى آينده آغاز مى شود و احتمال دارد كه حداد عادل كه رياست مجلس هفتم را بر عهده داشت بارديگر با لاريجانى براى دراختيار گرفتن رياست مجلس هشتم به رقابت بپردازد.

حداد عادل پدر عروس رهبر جمهورى اسلامى است و در حال حاضر رياست كميسيون فرهنگى مجلس و رياست فرهنگستان زبان فارسى را بر عهده دارد.

«نگرانى از مهاجرت نخبگان»

روزنامه آرمان اظهار نگرانى اكبر هاشمى رفسنجانى از « مهاجرت نخبگان » را مورد توجه قرار داده است.

به نوشته اين روزنامه رئيس مجمع تشخيص مصلحت در ديدار روز دوشنبه خود با جمعى از اعضاى فراكسيون متخصصين مجلس شوراى اسلامى« با اظهار نگرانى از مهاجرت نخبگان به خارج از كشور » گفته است كه « بايد تلاش كنيم ضمن فراهم آوردن شرايط تحصيل به ويژه در حوزه تحصيلات تكميلى، فضايى در كشور ايجاد شود كه نيروهاى نخبه انگيزه لازم براى فعاليت را دارا باشند. »

در ماه هاى اخير گزارش هاى غير رسمى مختلفى از گسترش مهاجرت نخبگان و فرار مغرها از ايران منتشر شده اما مقام هاى دولتى تاكنون حاضر به انتشار آمار رسمى در اين خصوص نشده اند.

اعدام ۷ نفر در كرمان و اصفهان

روزنامه جام جم از اعدام ۵ نفر در كرمان خبر داده و نوشته « متعاقب صدور احكام براى ۵ نفر از اشرار و قاچاقچيان مواد مخدر و متجاوزين به نواميس مردم در محاكم كيفرى و انقلاب اسلامى كرمان، طناب دار به گردن اين ۵ نفر انداخته شد. »

اين روزنامه نام سه نفر از اعدام شدگان را مهدى ، فيض الله و حسين ذكر كرده اما درباره دو اعدامى ديگر توضيحى منتشر نكرده است.

روزنامه جام جم نوشته كه دادگسترى كرمان اتهام ۳ نفر از اعدام شدگان را قاچاق مواد مخدر ، يك نفر را «شرارت » و يك نفر را « زنا » اعلام كرده است.

همزمان روزنامه كيهان نيز در شماره روز سه شنبه از اعدام ۲ نفر در زندان اصفهان خبر داده است.

اين روزنامه اعدام شدگان را سليمان- ج و احمد - خ و اتهام آن ها را « زنا محصنه » اعلام كرده و نوشته « شعبه ۱۸ دادگاه كيفرى استان اصفهان ارسال شد و دادگاه آنان را به اعدام محكوم كرد.

كيهان نوشته كه حكم اعدام اين دو نفر در اصفهان با وجود اعتراض وكلاى متهمان به حكم صادره از سوى شعبه ۴۱ ديوانعالى كشور مستقر در مشهد تائيد شده بود.