سفر نخست‌وزیر عراق به تهران برای گفت‌وگو با مقام‌های ایرانی

حیدر عبادی، نخست‌وزیر جدید عراق، همراه گروهی از وزیران آن کشور شب دوشنبه وارد تهران شد تا با مقام‌های ایران دیدار و گفت‌وگو کند.

ایران که از حامیان دولت نوری مالکی، نخست‌وزیر پیشین عراق به شمار می‌رفت، در پی انتقادهای گسترده به او از کناره‌گیری آقای مالکی و انتخاب نخست‌وزیر جدید حمایت کرده است.

ایالات متحده نیز، که از متحدان دولت مرکزی عراق به شمار می‌رود، واکنش مشابهی نشان داده است.

سفر آقای عبادی به تهران، نخستین، از زمان کسب مقام نخست‌وزیری عراق است.

خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، می‌گوید او روز سه‌شنبه ۲۹ مهر ماه، با «اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری و جمعی دیگر از مقام‌های کشور دیدار و گفت‌وگو می‌کند».

در خبر اولیه ایرنا توضیح بیشتری درباره مقام‌های طرف گفت‌وگو با آقای عبادی منتشر نشده است.

خبرگزاری فرانسه از قول تلویزیون رسمی عراق نقل کرده است که نخست‌وزیر آن کشور با رئیس‌جمهوری ایران دیدار و درباه نبردها علیه شبه‌نظامیان افراطی «حکومت اسلامی» گفت‌وگو خواهد کرد.

همین خبرگزاری می‌گوید شبه‌نظامیان حکومت اسلامی کنترل شهرهایی را در تنها چندکیلومتری مرز ایران در دست دارند، و نیز از قول مقام‌های کرد عراق نقل کرده است که ایران نیروهای خود را وارد خاک عراق کرده است. هیچ مقام رسمی چنین چیزی را تائید نکرده است.

خبرگزاری‌ها می‌گویند گمان می‌رود قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس، نقش مهمی در هماهنگی عملیات نظامی علیه شبه‌نظامیان افراطی سنی‌مذهب ایفا کرده است.

مواضع و نیروهای این گروه هدف حملات هوایی ارتش آمریکا و ائتلاف به رهبری آن کشور نیز قرار گرفته است.

در عین حال نیروهای «حکومت اسلامی» نیز به پیشروی‌هایی دست زده و طی روزهای گذشته، نبردها میان ارتش عراق و متحدان آن به نزدیکی بغداد کشیده شد.

با همه اینها آقای عبادی حضور نیروهای زمینی کشورهای دیگر در عملیات علیه «حکومت اسلامی» را رد کرده است.

او روز دوشنبه به خبرنگاران گفت «نیروی زمینی هیچ ابرقدرت، ائتلاف بین‌المللی یا قدرت منطقه‌ای، در اینجا (خاک عراق) نخواهد جنگید».

طی هفته‌های پیش گزارش‌ها، تحلیل و گاه درخواست‌هایی برای دخالت نیروی زمینی در عملیات علیه اسلام‌گرایان در عراق منتشر شده بود. ایالات متحده همچنان بر انجام عملیات هوایی و نه دخالت زمینی تاکید دارد. هیچ خبر رسمی در مورد حضور مستقیم نیروهای مسلح کشورهای منطقه در نبردهای زمینی نیز منتشر نشده است. هر چند بنا بر خبرهای رسمی، مستشاران و مشاوران نظامی کشورهای آمریکا و ایران در عراق حضور دارند.

آقای عبادی می‌گوید وارد نشدن نیروهای زمینی کشورهای دیگر «تصمیم او و تصمیم دولت عراق» است.

او این سخنان را پس از دیدار با آیت‌الله علی سیستانی از بانفوذترین مراجع شیعه، در شهر نجف، بیان کرده است.

آیت‌الله سیستانی -به گفته تلویزیون عراق- پس از چهار سال برای نخستین بار با یک مقام عالی‌رتبه دولتی دیدار کرده است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌گوید، به گفته نخست‌وزیر عراق این مرجع شیعه از دولت او و آرایش آن استقبال کرده است.

به گزاری آسوشیتدپرس در روزی که این دیدار انجام شده، رشته حملاتی مرگبار در مناطق شیعه‌نشین دست‌کم ۴۳ کشته برجای گذاشته است.