لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۰۰

ترکیه: به پیشمرگ‌های کرد عراقی کمک می‌کنیم که به کوبانی برسند


پیشمرگ‌های کرد عراقی در حال نبرد با داعش در نزدیکی شهر تکریت
پیشمرگ‌های کرد عراقی در حال نبرد با داعش در نزدیکی شهر تکریت

ترکیه می‌گوید که در حال کمک به نیروهای کرد عراق موسوم به پیشمرگ‌ها برای عبور از خاک ترکیه و رسیدن به شهر کوبانی سوریه به منظور نبرد علیه داعش است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، مولود چاوش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه، روز دوشنبه ۲۸ مهرماه اعلام کرد که ترکیه هم‌ اکنون در حال کمک به پیشمرگ‌های عراق برای ورود به شهر کوبانی در شمال سوریه است و مذاکرات پیرامون این موضوع در حال انجام است.

وی از ارائه توضیحات بیشتر در این مورد خودداری کرد، اما گفت که ترکیه نمی‌خواهد شاهد سقوط کوبانی باشد.

شهر کوبانی که ماه گذشته توسط نیروهای گروه حکومت اسلامی (داعش سابق) محاصره شد، طی هفته‌های گذشته مورد حمله سنگین ستیزه‌جویان داعش قرار گرفت و نیمی از این شهر که در مرز ترکیه است به دست داعش افتاد.

با این حال، کردها می‌گویند که با حمایت ائتلاف به رهبری آمریکا، توانسته‌اند نیروهای افراطی داعش را عقب برانند، اگرچه وضعیت هنوز شکننده است.

خبرگزاری فرانسه می‌نویسد که کمک ترکیه به پیشمرگ‌های کرد یک «چرخش مهم» در سیاست ترکیه است، چرا که این کشور قبلا از ورود پیشمرگ‌های کرد عراقی به ترکیه برای رفتن به کوبانی جلوگیری می‌کرد.

اظهارات وزیر خارجه ترکیه درست بعد از انتشار گزارش‌هایی درباره پخش هوایی اسلحه و مهمات توسط آمریکا در شهر کوبانی صورت می‌گیرد.

در بیانیه‌ای که از سوی «فرماندهی مرکزی» آمریکا منتشر شده، این کشور با یک هواپیمای سی-۱۳۰ ارتش آن کشور چندین بار سلاح و مهمات برای نیروهای مستقر در کوبانی پخش کرده‌است.

قبلا ترکیه مخالفت خود را با ارسال سلاح به کردهای کوبانی اعلام کرده بود. با این حال چاوش‌اوغلو می‌گوید که ترکیه در حال «ارزیابی» اقدام اخیر آمریکا است.

ترکیه طی ماه گذشته با فشارهای داخلی و بین‌المللی برای کمک به کردهای سوریه در کوبانی مواجه شده‌ است. اخیرا تظاهرات خشن در مناطق کردنشین ترکیه در اعتراض به «تعلل این کشور در کمک به کوبانی» منجر به کشته شدن بیش از ۲۰ معترض شد.

با این حال ترکیه هنوز از ارسال نیروهای نظامی پیاده خود برای مبارزه علیه داعش در سوریه، همچنین اجازه استفاده نیروهای هوایی آمریکا از پایگاه اینجرلیک ترکیه را صادر نکرده‌ است.

در همین زمینه خبرگزاری رویترز گزارش داده‌است که ترکیه هنوز حریم هوایی خود را برای بمباران مواضع داعش در کوبانی در اختیار نیروهای هوایی آمریکا قرار نداده‌ است.

XS
SM
MD
LG