رئیس یک کمیته کنگره: گسترش سپر ضدموشکی علیه ایران و کره شمالی لازم است

مک تورن‌بری

رئیس کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان ایالات متحده، می‌گوید لازم است برای مقابله با «تهدیدهای» موشکی ایران و کره شمالی، دولت آمریکا به پرداخت هزینه‌ی بیشتر و گسترش سپر ضدموشکی اقدام کند.

مک تورن‌بری، رئیس این کمیته در مجلس نمایندگان، ۱۸ بهمن ماه در جمع خبرنگاران گفته «اگر به به اتفاقاتی که اطراف جهان رخ می‌دهد نگاه کنید، منظورم ایران و کره شمالی‌ست، اهمیت گسترش سپر ضدموشکی، افزایش پیدا می‌کند».

به گفته این نماینده ارشد کنگره آمریکا «بازیگران (سیاسی) اطراف جهان، موشک‌هایی می‌سازند که مقابله با آن‌ها سخت‌تر شده‌است».

چند روز پیش از سخنان آقای تورن‌بری، ایران دست به آزمایش موشکی زد که با خشم و انتقاد مقام‌های دولت دونالد ترامپ، روبه‌رو شد و به اعمال تحریم‌هایی تازه علیه مقام‌های حقیقی و حقوقی از ایران تا چین انجامید. هر دو کشور ایران و چین به این تحریم‌ها اعتراض کرده‌اند.

مقام‌های ایران در موارد مختلفی اسرائیل را تهدید به حمله موشکی کرده‌اند. ایران در عین حال متهم است که موشک‌هایش را در اختیار شماری از گروه‌های شبه‌نظامی مورد حمایت خود، مانند حزب‌الله لبنان یا حوثی‌های یمن قرار داده‌است.

در حال حاضر اسرائیل از سامانه فوق‌پیشرفته ضدموشکی برخوردار است و مقام‌های وزارت دفاع در دولت باراک اوباما، در پی توافق اتمی با ایران، تاکید کرده بودند، دلیلی برای توقف برنامه ایجاد سپر ضدموشکی در حوزه خلیج فارس وجود ندارد.

رابرت شر، معاون وزیر دفاع وقت، در شهریور ماه ۱۳۹۴ در جلسه یکی از کمیته‌های فرعی وابسته به کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان گفته بود «از آنجایی که توافق هسته‌ای با ایران برنامه موشک‌های بالستیک ایران را پوشش نمی‌دهد»، پنتاگون به تلاش برای راه اندازی چنین سیستم دفاعی در خلیج فارس ادامه خواهد داد.

به گفته این مقام پیشین «هیچ تردیدی ندارد که فعالیت‌های موشکی بالستیک ایران همچنان تهدیدی برای آمریکا و متحدانش در اروپا، اسرائیل و خلیج (فارس) خواهد بود».

مقام‌های دولت ایران می‌گویند برنامه موشکی آن‌ها «دفاعی» است و قصد ندارند از توسعه آن دست بکشند.

در آن سوی قاره آسیا، رهبر کره شمالی نیز در جریان یک سخنرانی تلویزیونی در ماه ژانویه «وعده داد» کشورش دست به آزمایش یک موشک‌ قاره‌پیمای بالستیک خواهد زد؛ آن‌چه در صورت موفقیت به معنی دسترسی این کشور صاحب بمب اتمی، به بخشی از خاک آمریکا است.

ایالات متحده، پیش از آغاز به کار دولت ترامپ، در زمان دولت اوباما، شروع به مذاکراتی با کره جنوبی برای برپایی سامانه ضد موشکی «ت‌اد» در آن کشور کرد. جیمز متیس، وزیر دفاع ترامپ، به تازگی در سئول این مذاکرات را ادامه داده‌است. چین شدیدا مخالف برپایی این سامانه است و رادارهای آن را خطری برای امنیت اطلاعاتی و خود سامانه را نیز خطری برای توازن قوا در منطقه می‌داند. واشینگتن و سئول این گفته‌ها را رد کرده و می‌گویند برپایی این این سامانه با هدف دفاعی انجام می‌شود.