اتحادیه اروپا عملیات نظامی علیه قاچاقچیان انسان را آغاز کرد

ناوی آلمانی در ناوچه «ورا» در حال رصد آب‌های مدیترانه در نزدیکی ساحل لیبی

اتحادیه اروپا از روز چهارشنبه ۱۵ مهر ماه، عملیات نظامی خود را در آب‌های مدیترانه، برای جلوگیری از فعالیت‌ قاچاقچیان انسان، که پناهجویان را از شمال آفریقا به جنوب اروپا می‌برند، آغاز کرد.

موضوع انجام عملیات نظامی علیه قاچاقچیان انسان پیشتر مطرح شده بود. از جمله در اردیبهشت ماه گذشته که دولت ایتالیا از اتحادیه اروپا خواست با اتخاذ تدابیری «مشخص و قاطع»، از جمله عملیات نظامی علیه قاچاقچیان، با موج مهاجرت «مرگبار» در دریای مدیترانه مقابله کند.

سال جاری میلادی، سالی بحرانی از نقطه‌نظر شمار پناهجویان، میزان مرگ‌ومیر ناشی از قاچاق آنها و یا ورود آنها به مرزهای اروپا به شمار می‌رود. بحرانی که از زمان جنگ دوم جهانی بی‌سابقه توصیف می‌شود.

فدریکا موگرینی، مسئول ارشد اتحادیه اروپا در امور سیاست خارجی و دفاعی، ماه گذشته میلادی خبر از قطعی‌ شدن عملیات نظامی داده بود.

خبرگزاری فرانسه می‌گوید مرحله نخست این عملیات از ماه ژوئن آغاز شد. مرحله اول بر جمع‌آوری اطلاعات در مورد قاچاقچیان انسان و تحلیل آنها استوار بوده است.

در حال حاضر شش کشتی نظامی در آب‌های بین‌المللی در نزدیکی ساحل لیبی مستقر شده‌اند.

ساحل لیبی از مهم‌ترین مبادی قاچاق دریایی پناهجویان به شمار می‌رود.

یک ناو هواپیمابر ایتالیایی، یک ناوچه فرانسوی، و یک کشتی بریتانیایی، یک کشتی اسپانیایی و دو کشتی آلمانی در مرحله آغازین عملیات شرکت کرده‌اند.

دست‌کم سه کشتی دیگر با حضور تفنگداران دریایی بریتانیا، اسلوونی و بلژیک به عملیات خواهند پیوست.

اجازه رسمی انجام این عملیات را، اتحادیه اروپا، در ماه سپتامبر صادر کرد.