آتش‌بس غزه وارد دومین روز خود شد

غزه

آتش‌بس ۷۲ ساعته غزه که از ساعت هشت صبح روز سه‌شنبه آغاز شده بود، در حالی‌که هیئت‌های فلسطینی و اسرائیلی در قاهره مشغول مذاکره هستند، وارد دومین روز خود شد.

یک ماه نبردها و حملات اسرائیل به غزه و موشک‌پرانی‌های حماس به خاک اسرائیل، برای مدت ۲۴ ساعت متوقف بود. حملاتی که ۱۸۷۵ قربانی فلسطینی، عمدتا غیرنظامی، و ۶۷ قربانی اسرائیلی، به جز دو شهروند آن کشور و یک کارگر تایلندی، مابقی نظامی، گرفته است.

نمایندگان فلسطینی و هیئت اسرائیلی در حال حاضر در قاهره در مصر مشغول گفت‌وگوهایی هستند که خبرگزاری‌ها آنها را «سخت» توصیف کرده‌اند؛ مذاکراتی که ممکن است به آتش‌بسی طولانی‌تر بیانجامد.

خبرگزاری فرانسه می‌گوید مقام‌های رسمی هر دو طرف گفته‌اند گروه کوچکی را به مصر فرستاده‌اند، ولی آنها با خود خواست‌هایی اختلاف برانگیز دارند و نبردی سخت در عرصه دیپلماتیک در انتظارشان است.

فلسطینی‌ها خواستار رفع محاصره هشت ساله غزه و عبور و مرور در مرزها هستند، اسرائیل از دیگر سو خلع سلاح کامل غزه را طلب کرده است.

ریاض المالکی، وزیر خارجه تشکیلات خودگردان فلسطینی، این احتمال را مطرح کرده است که آتش‌بس ۳ روزه فعلی «برای ۷۲ ساعت دیگر و بیشتر تمدید شود».

ایالات متحده نیز در حال تصمیم‌گیری برای نحوه شرکت در مذاکرات قاهره است.

جن ساکی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، به خبرنگاران گفته است که واشینگتن در حال سنجش «سطح هیئت، ظرفیت و زمان» شرکت در آن است.

جان کری، وزیر خارجه آن کشور، نیز در گفت‌وگویی با شبکه جهانی بی‌بی‌سی، خواستار آتش‌بسی پایدار شده در عین حال تاکید کرده است که باید به مسائل اساسی گسترده‌تر پرداخته شود.

خبرگزاری فرانسه می‌گوید روز سه‌شنبه برخی مغازه‌ها در غزه بازگشایی شدند و بعد از ظهر، دسته‌هایی از مردم به خیابان‌ها رفته‌اند.

برخی مناطق غزه که به شدت آسیب دیده‌اند، مانند بیت حانون و شجاعیه، صحنه بازگشت برخی ساکنان بوده‌اند که بسیاری نیز خانه‌های خود را در حملات اسرائیل از دست داده‌اند.

آمارها نشان می‌دهند که بدترین روز نبردها، ۲۶ ژوئیه بوده است؛ واشینگتن‌پست گزارش داده است که در آن روز ۸۵ غیرنظامی و ۲۵ شبه‌نظامی و ۶۸ فلسطینی دیگر که مشخص نیست شبه‌نظامی یا غیرنظامی بوده‌اند کشته شده‌اند. در طرف اسرائیل نیز ۱۰ سرباز ارتش آن کشور در حملات کشته شدند.