هیگل: برای تصمیم‌گیری در مورد سوریه به مستندات بیشتری نیاز داریم

چاک هیگل، وزیر دفاع آمریکا

چاک هیگل، وزیر دفاع ایالات متحده، روز دوشنبه به خبرنگاران گفت آمریکا و هم‌پیمانانش همچنان در حال بررسی گزارش‌هایی هستند که از کاربرد جنگ‌افزار شیمیایی در سوریه حکایت دارند.

آقای هیگل گفت باید منتظر بمانیم؛ پیش از آن‌که قضاوت کنیم و در باره نوع و زمان واکنشمان تصمیم بگیریم، لازم است به مستندات کافی دسترسی پیدا کنیم.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتد پرس، وزیر دفاع آمریکا از پاسخ دادن به سوالات در مورد احتمال دخالت نظامی آمریکا در سوریه امتناع کرد.

طی روزهای گذشته فشار نمایندگان آمریکا بر دولت باراک اوباما، برای دخالت در سوریه افزایش پیدا کرده است.

این فشارها پس از آن افزایش یافت که پنجم اردیبهشت ماه دولت آمریکا گزارش‌های اطلاعاتی را در مورد استفاده احتمالی از جنگ‌افزار شیمایی در سوریه منتشر کرد.

برخی از تحلیل‌ها و گزارش‌ها از احتمال ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز آسمان سوریه و یا بخشی از آسمان آن کشور می‌گویند. اما مقام‌های رسمی دولت آمریکا هنوز هیچ احتمال نظامی خاصی را مطرح نکرده‌اند.

دولت ایالات متحده و در صدر آن باراک اوباما، رئیس‌جمهوری این کشور چند بار تاکید کرده‌اند که استفاده از جنگ‌افزار هسته‌ای در سوریه گذشتن از خط قرمز است.

باراک اوباما روز دوشنبه در همین مورد با ولادیمیر پوتین، همتای روس خود نیز گفت‌وگو کرد.

دولت روسیه برخلاف آمریکا از متحدان بشار اسد به شمار می‌رود. در این گفت‌وگوی تلفنی، رئیس‌جمهوری آمریکا نگرانی خود را در مورد گزارش‌ها از «استفاده احتمالی از جنگ‌افزار شیمیایی در سوریه» بیان کرده است.

کاخ سفید آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرده است که دو رئیس‌جمهور بنا را بر این گذشته‌اند تا در این مورد با یکدیگر در تماس باشند.

سازمان ملل متحد به نمایندگی از جامعه جهانی چندی‌ست از دولت بشار اسد خواسته است تا تحقیقات مستقل کارشناسان آن سازمان را در مورد استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه بپذیرد. اما دولت آن کشور تنها با تحقیقات در خان عسل در حلب موافقت کرده است.

خان عسل منطقه‌ای است که روز بیست و نهم اسفندماه گذشته خبرهایی در مورد استفاده از سلاح شیمیایی در آن منتشر شد. در آن زمان دولت سوریه مخالفان و مخالفان اسد، دولت را به استفاده از سلاح شیمایی متهم کردند.

علاوه بر ایالات متحده، کشورهای بریتانیا، فرانسه، اسرائیل و نیز قطر می‌گویند در سوریه از سلاح شیمیایی استفاده شده است.

جنگ داخلی سوریه دو سال است که ادامه دارد و با وجود کشته شدن ده‌ها هزار نفر در آن، جامعه جهانی و طرف‌های درگیر هنوز نتوانسته‌اند برای خاتمه آن به راه‌کاری دست پیدا کنند.