لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۲۴

سازمان ملل: تا پایان سال نیمی از سوری‌ها نیازمند کمک خواهند بود


آنتونیو گوترز، کمیساریای عالی سازمان ملل در دیدار با پناهندگان سوری در لبنان- ۲۵ اسفند ۱۳۹۱
آنتونیو گوترز، کمیساریای عالی سازمان ملل در دیدار با پناهندگان سوری در لبنان- ۲۵ اسفند ۱۳۹۱
سازمان ملل هشدار داده است که تا پایان سال ۲۰۱۳ احتمالا بیش از نیمی از جمعیت سوریه نیازمند کمک خواهند بود. این سازمان شمار سوری‌هایی را که در حال حاضر به کمک احتیاج دارند ۶.۸ میلیون تن تخمین زده است.

به گزارش ۳۰ فروردین‌ماه روزنامه بریتانیایی گاردین، آنتونیو گوتِرز، کمیسر عالی سازمان ملل، درگیری‌های سوریه را «بدترین فاجعه انسانی جهان» از زمان جنگ سرد تاکنون خوانده و گفته است که احتمال دارد تا پایان سال جاری دست‌کم ۱۰ میلیون تن از جمعیت نزدیک به ۲۱ میلیونی سوریه به کمک احتیاج داشته باشند.

وی با اظهار این که از حدود سه ماه پیش تاکنون روزانه «هشت هزار تن» سوریه را ترک کرده‌اند، گفت: «به احتمال بسیار زیاد تا پایان سال، ۳.۵ میلیون سوری این کشور را ترک خواهند کرد و نیمی از جمعیت سوریه به‌شدت نیازمند کمک خواهد بود.»

بحران سوریه وارد سومین سال خود شده است و در این مدت به گفته سازمان ملل بیش از ۷۰ هزار نفر در اثر درگیری‌ها کشته شده‌اند و نزدیک به ۱.۳ میلیون تن این کشور را ترک کرده‌‌اند.

در عین حال طبق گزارش‌ها «دست‌کم سه میلیون تن» داخل سوریه جابه‌جا شده‌اند که به گفته سازمان ملل بسیاری از آنها برای تأمین نیازهای خود با دشواری مواجهند.

آقای گوترز در گفت‌وگو با گاردین وضعیت سوریه را «غیر قابل درک» خوانده و گفته است که بحران دیگری را به وخامت بحران سوریه به خاطر نمی‌آورد.

وی سوریه را گرفتار در «بی‌رحمانه‌ترین» درگیری دانسته و افزوده است: «اگر بر اثرات این بحران بر جمعیت و درصد جمعیت افراد نیازمند نگاه کنیم، شک ندارم که از زمان جنگ سرد تاکنون این بحران، بدترین بوده است که اگر راه حلی برای آن پیدا نشود، بدتر نیز خواهد شد.»

کمیسر عالی سازمان ملل در عین حال اظهار کرده است که تلاش‌ها برای حل دیپلماتیک بحران سوریه تاکنون «ذره‌ای پیشرفت نکرده است».

سازمان ملل در حالی در مورد بحران سوریه هشدار داده است که در این زمینه به‌شدت با کمبود بودجه مواجه است. این سازمان از جامعه جهانی درخواست کمک کرده است که در همین زمینه ۲۹ فروردین‌ماه، کویت ۳۰۰ میلیون دلار برای کمک به سوریه به سازمان ملل اهدا کرد.

تصمیم آمریکا برای ارسال کمک‌های جنگی غیرمهلک به اپوزیسیون سوریه

در عین حال یک مقام آمریکایی گفته است که آمریکا در نظر دارد حدود صد میلیون دلار به اپوزیسیون سوریه کمک کند که این کمک شامل کمک‌های جنگی غیرمهلک نظیر زره‌پوش و عینک دید در شب است.

به گزارش ۳۱ فروردین‌ماه خبرگزاری رویترز، انتظار می‌رود که وزیر خارجه آمریکا امروز، ۳۱ فروردین، در دیدار با رهبران اپوزیسیون سوریه و حامیان‌ آنها در ترکیه، این خبر را اعلام کند.

این نخستین بار است که آمریکا تصمیم گرفته است اپوزیسیون سوریه را به ادوات جنگی، هرچند غیرمهلک، تجهیز کند.

واشینگتن تاکنون ۱۱۷ میلیون دلار کمک غیرمهلک در اختیار مخالفان بشار اسد قرار داده است، اما تاکنون از ارسال تسلیحات به سوریه خودداری و اعلام کرده که نگران است این تسلیحات به دست شبه‌نظامیان اسلام‌گرا بیفتد.

پافشاری آمریکا بر خودداری از ارسال تسلیحات در حالی ادامه دارد که بریتانیا و فرانسه خواستار آن شده‌اند که اتحادیه اروپا قطعنامه ممنوعیت ارسال اسلحه به سوریه را مورد تجدید نظر قرار دهد.

ویلیام هیگ، وزیر خارجه بریتانیا، در نشست گروه هشت که ۲۱ و ۲۲ فروردین‌ماه در لندن برگزار شد گفت که پاریس و لندن اعلام کرده‌اند که ممنوعیت ارسال اسلحه به سوریه نیازمند اصلاح یا حتی برچیده شدن است.
XS
SM
MD
LG