لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۹

سازمان القاعده در عراق: جبهه النصره سوریه شاخه‌ای از ما است


شاخه عراق سازمان القاعده روز سه‌شنبه ۲۰ فروردین تایید کرد که پیکارجویان سلفی معروف به «جبهه النُصره» که در سوریه با رژیم بشار اسد می‌جنگند بخشی از نیروهای القاعده در عراق هستند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ابوبکر البغدادی، رییس شاخه عراق القاعده در یک پیام صوتی که در اینترنت منتشر شده گفته‌است که «جبهه النصره شاخه‌ای از دولت اسلامی عراق است.»

وی در این پیام افزوده که ابومحمد الجولانی، رهبر جبهه النصره، «یکی از سربازان ماست.»

جبهه النصره که ایجاد آن در ژانویه ۲۰۱۲ با یک پیام ویدئویی اعلام شد از مهم‌ترین گروه‌های در حال جنگ با رژیم بشار اسد است و بسیاری از انفجارها و عملیات انتحاری علیه آن رژیم منسوب به این گروه است.

این گروه تاکنون تعداد زیادی از شهروندان جهادگرای دیگر کشورهای اسلامی را به خود جذب کرده‌است.

ابوبکر البغدادی روز سه‌شنبه در ادامه پیام خود هم‌چنین خبر داد که هر دو گروه، یعنی شاخه‌های القاعده در عراق و سوریه قرار است با هم ادغام شده و گروهی به نام «دولت اسلامی عراق و شام» را تشکیل دهند.

اظهارات ابوبکر البغدادی یک روز پس از آن بیان می‌شود که یک حمله انتحاری به سبک جبهه النصره در مرکز شهر دمشق دست‌کم ۱۵ کشته و ۱۴۶ زخمی برجای گذاشت.

این پیام هم‌چنین پس از آن منتشر می‌شود که ایمن الظواهری، رییس سراسری سازمان القاعده روز یک‌شنبه از پیکارجویان خواست تا به جنگ خود تا زمان تشکیل یک دولت اسلامی در سوریه ادامه بدهند.

پاتریک ونترل، معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز سه‌شنبه گفت که «ادعای علنی مالکیت جبهه النصره توسط گروه القاعده در عراق مهر تاییدی است بر آنچه که ما مدت مدیدی است می‌دانیم.»

آذرماه گذشته مارک تونر، معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، از نگرانی فزاینده آمریکا نسبت به فعالیت‌های جبهه النصره سخن گفت و آن گروه را به «تلاش برای ایجاد دیکتاتوری دیگری پس از حکومت بشار اسد» متهم کرد.

واشینگتن هم‌چنین اعلام کرده که قصد دارد گروه النصره را به عنوان یک سازمان تروریستی در فهرست سیاه قرار دهد.

«ارتش آزاد سوریه» که متشکل از نیروهای بومی مخالف بشار اسد و جداشدگان از ارتش دولتی این کشور است اعلام کرده که با گروه‌های مسلح سلفی در سوریه سنخیتی ندارد اما در حال حاضر در جریان نبرد با دولت وارد «ائتلافی تاکتیکی» با این گروه‌ها شده‌است.

اویو کوچاوی، فرمانده اطلاعات ارتش اسرائیل، اسفندماه گذشته در مورد تقویت عناصر تندرو و گروه‌های اسلام‌گرا در اپوزیسیون سوریه هشدار داده و گفت که گروه‌هایی نظیر «جبهه النصره» از هم اکنون علاوه بر سوریه نفوذ خود را در لبنان نیز گسترش داده و با گروه‌های جهادی مستقر در صحرای سینا که «هدف اصلی آن‌ها حمله به خاک اسرائیل است» ارتباط و همکاری دارند.

از سوی دیگر خبرگزاری آسوشیتدپرس فروردین ماه سال جاری نوشت که ایالات متحده چندین ماه است با هدف تقویت نیروهای مخالف رژیم بشار اسد، در کشور اردن به آموزش مبارزان سکولار سوری مشغول بوده است.

به گفته مقام‌های رسمی وزارت خارجه آمریکا، این کشور کماکان به حمایت از عناصر میانه‌روی اپوزیسیون ناهمگون سوریه ادامه داده‌است.
XS
SM
MD
LG