لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۰

اسرائیل: تشکیل ارتش ۵۰ هزار نفره در سوریه به دست ایران


نیروهای ارتش سوریه در مرکز حلب
نیروهای ارتش سوریه در مرکز حلب
فرمانده اطلاعات ارتش اسرائیل گفته است که جمهوری اسلامی و حزب‌الله لبنان برای کمک به حکومت بشار اسد و حفظ نفوذ خود در سوریه در صورت سقوط آن «یک نیروی مسلح پنجاه هزار نفره تشکیل داده‌اند».

به نوشته گاردین در گزارشی که روز پنج‌شنبه، ۲۴ اسفند، منتشر شد، ژنرال اویو کوچاوی مدعی است که ایران قصد دارد نفرات این نیروی شبه‌نظامی را که توسط گروه حزب‌الله آموزش داده می‌شود «دو برابر کند».

به گفته فرمانده اطلاعات ارتش اسرائیل، حکومت ایران منابع مالی و تجهیزات این نیرو را تامین می‌کند و هدف آن در شرایط فعلی تقویت نیروهای دولتی سوریه است «که به شدت از نظر روحیه و توان رزمی تضعیف شده‌اند».

این مقام نظامی اسرائیل همچنین می‌گوید که ارتش سوریه تسلیحات شیمیایی خود را آماده کرده، ولی تا این لحظه دستور استفاده از این نوع تسلیحات توسط حکومت صادر نشده است.

اویو کوچاوی در عین حال در مورد تقویت عناصر تندرو و گروه‌های اسلام‌گرا در اپوزیسیون سوریه هشدار داده و گفته است که گروه‌هایی نظیر «جبهه النصره» از هم اکنون علاوه بر سوریه نفوذ خود را در لبنان نیز گسترش داده و با گروه‌های جهادی مستقر در صحرای سینا که «هدف اصلی آن‌ها حمله به خاک اسرائیل است» ارتباط و همکاری دارند.

روزنامه گاردین یادآوری می‌کند که دولت اسرائیل با تجهیز نظامی مخالفان رژیم بشار اسد توسط غرب مخالف است، چون معتقد است که این کمک‌های تسلیحاتی ممکن است به دست گروه‌های اسلام‌گرای تندرو بیفتد که خطری جدی برای امنیت اسرائیل محسوب می‌شوند.

مقامات نظامی کشورهای غربی می‌گویند که تمرکز اصلی آن‌ها روی تسلیحات شیمیایی و موشکی رژیم سوریه است و برای جلوگیری از انتقال این تسلیحات به دست حزب‌الله لبنان حاضرند از حملات هوایی و سایر روش‌های پیشگیرانه استفاده کنند، حتی اگر این دخالت به قیمت شروع جنگی جدید در لبنان تمام شود.

اسرائیل و دولت‌های غربی از مدت‌ها پیش اعلام کرده‌اند که اعضای سپاه پاسداران جمهوری اسلامی در درگیری‌های داخلی سوریه به ارتش این کشور کمک‌های مشورتی و اطلاعاتی می‌دهند و اعضای حزب‌الله لبنان نیز در کنار نیروهای دولتی سوریه می‌جنگند.

دولت اسرائیل می‌گوید که قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس سپاه پاسداران ایران، برای هدایت این عملیات بار‌ها به دمشق رفته است.

ژنرال اویو کوچاوی در سخنان روز پنج‌شنبه گذشته خود ادعا کرد که از ماه ژوئن سال گذشته حکومت ایران با کمک گروه حزب‌الله در حال ساختن یک نیروی شبه‌نظامی پنجاه هزار نفره بوده که «حتی در صورت سقوط رژیم بشار اسد از منافع و سیاست‌های ایران در منطقه دفاع خواهد کرد».

به گفته وی، این نیروی شبه‌نظامی که «ارتش مردمی یا ارتش خلق» نامیده می‌شود در آینده نزدیک قرار است به صد هزار نفر افزایش یابد. این مقام اسرائیلی می‌گوید که ارتش رسمی سوریه در حال سقوط است و تاکنون چندین مورد سربازگیری برای تقویت ارتش بی‌نتیجه مانده است.

روزنامه گاردین می‌افزاید که مرکز پژوهشی «موسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک» در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرده که ارتش سوریه پرسنل و توانایی قبلی خود را که حدود ۲۲۰ هزار نفر تخمین زده می‌شد از دست داده و رژیم اسد در حال حاضر فقط می‌تواند به یک نیروی پنجاه هزار نفره اتکا کند.

«موسسه مطالعات جنگ» در واشینگتن نیز معتقد است که مجموع نفرات ارتش سوریه که هنوز به رژیم این کشور وفادار هستند حدود ۶۵ هزار نفر است.
XS
SM
MD
LG