لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۱۵

اسد: برای مذاکره آماده‌ام، برای کناره گیری از قدرت نه


ایران می‌گوید بشار اسد ممکن است در دور بعدی انتخابات هم شرکت کند.
ایران می‌گوید بشار اسد ممکن است در دور بعدی انتخابات هم شرکت کند.
بشار اسد، رییس‌جمهوری سوریه، در یک مصاحبه تازه به پیشنهاد سازمان ملل متحد مبنی بر آغاز مذاکرات با شورشیان واکنش نشان داد و گفت که برای چنین مذاکره‌ای آمادگی دارد اما حاضر به کناره گیری از قدرت نیست.

وی هم‌چنین به شدت از سیاست بریتانیا در قبال کشورش انتقاد کرد و در این خصوص پیشینه تاریخی سیاست‌های بریتانیا را در خاورمیانه یادآور شد.

بشار اسد کمتر با رسانه‌های غربی مصاحبه می‌کند ولی خبرگزاری فرانسه روز یک‌شنبه، ۱۳ اسفند، گزارش داد که این مصاحبه تازه، هفته گذشته از سوی روزنامه بریتانیایی «ساندی تایمز» با بشار اسد و در کاخ «المهاجرین» در دمشق پایتخت سوریه انجام شده است.

بنا بر این گزارش، آقای اسد در این مصاحبه گفته‌است که «ما حاضریم با هرکس مذاکره کنیم از جمله با پیکارجویانی که سلاح خود را بر زمین بگذارند.»

وی اما افزوده‌است که «با اپوزیسیون می‌توانیم وارد مذاکره شویم اما با تروریست‌ها نه.»

«تروریست» عنوانی است که حکومت بشار اسد و هم‌پیمانان آن ازجمله جمهوری اسلامی ایران برای مخالفان مسلح رژیم اسد در سوریه به کار می‌برند.

سرکوب مخالفان در سوریه از ۲۳ ماه پیش آغاز شده و بنا به تخمین سازمان ملل تاکنون بیش از ۷۰ هزار نفر در این درگیری‌ها جان خود را از دست داده‌اند.

بان گی‌مون، دبیرکل سازمان ملل و فرستاده ویژه او اخضر ابراهیمی به تازگی اعلام آمادگی کرده‌اند که برای توقف این خونریزی‌ها، میان رژیم اسد و مخالفانش به منظور آغاز مذاکرات دوجانبه میانجی‌گری کنند.

این اعلام آمادگی پس از آن بیان شد که هر دو طرف درگیر در بحران سوریه نشانه‌هایی از آمادگی برای مذاکره از خود نشان دادند.

بشار اسد در مصاحبه تازه خود با «ساندی تایمز» به این دیدگاه مخالفانش اشاره کرد که «ادامه یافتن خونریزی‌ها به خاطر باقی ماندن او در حکومت است»، و این نظر را رد کرد.

وی در این باره گفت: «اگر این استدلال درست باشد پس با رفتن من جنگ هم تمام می‌شود که این حرف علناً پوچ و بی‌معنا است و شاهد آن هم نمونه‌های تازه از لیبی، یمن، و مصر است.»

بشار اسد در بخش دیگری از این مصاحبه گفت که قصد خروج از کشور و زندگی در تبعید را ندارد و در این باره اظهار داشت که «هیچ فرد وطن‌پرستی به زندگی بیرون از کشورش فکر نمی‌کند.»

وی در ادامه، با اشاره به درخواست‌های بریتانیا برای تسهیل ارسال سلاح به اپوزیسیون سوریه، حکومت بریتانیا را «آتش‌افروز» نامید و گفت که «بریتانیا دهه‌ها یا به قول برخی سده‌ها است که در زمینه‌های مختلف نقشی غیرسازنده ایفا کرده‌است.»

ایران: احتمال کاندیداتوری اسد در انتخابات بعدی

در همین حال، ایران و سوریه روز یک‌شنبه، ۱۳ اسفند، طرح آمریکا برای ارسال کمک به مخالفان رژیم بشار اسد را محکوم کردند و خبر دادند که بشار اسد قصد دارد دست‌کم تا انتخابات سال ۲۰۱۴ ریاست‌جمهوری در قدرت بماند.

بنا بر این گزارش، علی‌اکبر صالحی، وزیر خارجه ایران در یک نشست خبری مشترک با همتای سوری خود ولید المعلم در تهران اعلام کرد که «بشار اسد رییس‌جمهوری قانونی سوریه تا انتخابات بعدی است و افراد حق دارند در انتخابات بعدی نامزد شوند و تا آن زمان اسد رییس جمهوری سوریه است.»

آقای صالحی هم‌چنین خبر داد که بشار اسد ممکن است در انتخابات بعدی ریاست‌جمهوری نیز خود را کاندیدا کند و گفت که رفتن یا ماندن اسد با رای‌گیری در انتخابات سال آینده مشخص می‌شود.

ایالات متحده روز پنج‌شنبه، ۱۰ اسفند، از برنامه خود برای کمک‌ مستقیم به شورشیان خبر داد ولی جان کری، وزیر خارجه آمریکا تاکید کرد که این کمک‌ها شامل سلاح نخواهد بود.

جان کری که در کنفرانس بین‌المللی «دوستان سوریه» در رم، پایتخت ایتالیا، حضور یافته بود اعلام کرد که این کمک‌ها شامل غذا، تجهیزات درمانی و مبلغی به اندازه ۶۰ میلیون دلار است.

در این میان درگیری‌های خونین هم‌چنان در سوریه ادامه دارد و به گزارش خبرگزاری فرانسه روز یک‌شنبه حمله مخالفان حکومت به یک دانشکده پلیس در استان حلب بیش از ۳۴ کشته بر جای گذاشته است.
XS
SM
MD
LG