لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۱

انفجار در دمشق، با هدف ستاد مشترک ارتش سوریه


انفجار در دمشق- ۲۵ مردادماه ۱۳۹۱
انفجار در دمشق- ۲۵ مردادماه ۱۳۹۱
به دنبال وقوع انفجاری در مرکز شهر دمشق در روز چهارشنبه و در نزدیکی هتل محل اقامت ناظران سازمان ملل، ارتش آزاد سوریه مسئولیت این انفجار را بر عهده گرفت و تأکید کرد که نظامیان سوری هدف این انفجار بودند.

گزارش‌ها حاکی است که این واقعه تعدادی مجروح بر جای گذاشته است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ارتش آزاد سوریه، مخالفان مسلح بشار اسد، روز چهارشنبه، ۲۵ مردادماه، ضمن بر عهده گرفتن مسئولیت این انفجار، اعلام کرد که افسران ارتش و نیروهای امنیتی سوریه هدف این حمله بوده‌اند.

این انفجار در میان ساختمان‌های فرماندهی نیروی هوایی و ریاست ستاد مشترک ارتش سوریه رخ داده، و چند گزارش از خسارت سنگین به نظامیان سوری حکایت دارد.

ماهر النعیمی، مسئول هماهنگی ارتش آزاد سوریه، به خبرگزاری فرانسه گفته است که هدف از این انفجار جلسه افسران ارتش و اعضای گروه شبه‌نظامی دولتی «شبیحه» بوده است. به گفته آقای نعیمی در این جلسات تصمیمات روزانه برای کنترل ناآرامی‌های دمشق اتخاذ می‌شود.

انفجار در مرکز شهر دمشق
please wait

No media source currently available

0:00 0:00:46 0:00


خبرگزاری فرانسه گزارش کرده است که این بمب که به یک تانکر حامل سوخت متصل شده بود، در پارکینگ یک مجموعه نظامی و در نزدیکی هتل «دما روز»، محل اقامت ناظران سازمان ملل، منفجر شده است.

به گفته این خبرگزاری، در اثر این انفجار «دست‌کم پنج‌ تن» مجروح شده‌اند.

معاون وزیر خارجه سوریه تأکید کرده است که در اثر این انفجار هیچ آسیبی به اعضای سازمان ملل نرسیده است.

از زمان آغاز ناآرامی‌ها در سوریه، دمشق هدف چندین انفجار قرار گرفته است. از جمله اواخر تیرماه در اثر وقوع انفجاری در ساختمان سازمان امنیت ملی سوریه، شماری از سران امنیتی و نظامی این کشور، از جمله هشام بختیار، رئیس سازمان اطلاعات کشته شدند.

۱۷ ماه از آغاز ناآرامی‌ها در سوریه می‌گذرد و به گفته فعالان حقوق بشری «بیش از ۲۰ هزار» نفر قربانی خشونت‌ها در سوریه بوده‌اند.

در این میان برخی از ناظران حقوق بشر شمار کشته‌شدگان را «بیش از ۲۳ هزار تن» اعلام کرده‌اند.

ابراز نگرانی گزارشگران بدون مرز از خشونت علیه رسانه‌های دولتی سوریه

خشونت‌ها در سوریه در حالی ادامه دارد که سازمان گزارشگران بدون مرز نیز ۲۴ خردادماه نسبت به اعمال خشونت‌ نیروهای مخالف بشار اسد علیه اعضای رسانه‌های دولتی در سوریه ابراز نگرانی کرده است.

این سازمان که مقر آن در پاریس است، در نامه‌ای سرگشاده خطاب به ریاض الاسد، فرمانده ارتش آزاد سوریه، و عبدالباسط سیدا، رئیس شورای ملی سوریه، از آنها خواسته است تا شدت گرفتن خشونت علیه کارکنان رسانه‌های دولتی را محکوم کنند و در این خصوص تحقیقاتی صورت دهند.

به گفته سازمان گزارشگران بدون مرز، در چند وقت گذشته شماری از اعضای رسانه‌های سوریه هدف آزار و اذیت مخالفان بشار اسد قرار گرفته‌اند.

۱۳ مردادماه، گروه اسلام‌گرای «النصره» اعلام کرد که محمد السعید، مجری تلویزیون دولتی سوریه، را که حدود دو هفته پیش از آن از منزل شخصی‌اش ربوده شده بود، کشته است.

۱۵ مردادماه نیز فیلم‌بردار شبکه تلویزیونی سوریه توسط گروه شبه‌نظامی «هارون الرشید»، وابسته به ارتش آزاد سوریه، در دمشق ربوده شد.

همچنین، به گفته گزارشگران بدون مرز، ۲۰ مردادماه، گروهی از کارکنان شبکه تلویزیونی خصوصی «الاخباریه» که حامی دولت بشار اسد است، توسط اعضای ارتش آزاد سوریه ربوده شدند.

علاوه بر این، ۲۱ مردادماه نیز علی‌ عباس، خبرنگار آژانس خبری دولتی «سانا»، در منزل شخصی خود در حومه دمشق به قتل رسید.

گزارشگران بدون مرز همچنین افزوده است که شماری از خبرنگاران خارجی نیز اظهار کرده‌اند که از سوی گروه‌های اپوزیسیون هدف تهدید‌های جانی قرار گرفته‌اند و در این میان برخی نیز توسط گروه‌های کوچک جهادگرا ربوده شده‌اند.

این سازمان خواستار آزادی فوری اهالی رسانه ربوده شده در سوریه شده است.

گزارشگران بدون مرز ضمن اشاره به این‌ که همواره عدم گردش آزاد اطلاعات در رسانه‌های سوریه و سرکوب‌های دولتی علیه روزنامه‌نگاران را محکوم کرده، یادآور شده است که اپوزیسیون سوریه نیز باید به قوانین بین‌المللی در قبال اهالی خبر و رسانه متعهد باشد.
XS
SM
MD
LG