لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۵۵

آمريکا: ايران به گروه‏های شبه نظامی حامی حکومت سوريه آموزش می‌دهد


لئون پانه‌تا، وزير دفاع آمریکا، جمهوری اسلامی ايران را به تشکیل و آموزش گروه های شبه نظامی در سوريه برای نبرد با مخالفان نظام حاکم بر اين کشور در کنار نيروهای دولتی متهم کرد.

او تاکيد کرد که افزايش حضور ايران در سوريه می‌تواند به پيچيده‌تر شدن اوضاع در اين کشور بينجامد.

به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، لئون پانه‌تا سه شنبه ۲۴مرداد در کنفرانس خبری مشترک با مارتین دمبسی، رئيس ستاد مشترک ارتش آمريکا در واشينگتن گفت: واضح است که ايران در بسياری از مسائل نقشی پر اهميت‌تر در سوريه ايفا می‌کند.

او افزود: نشانه‌هايی وجود دارد مبنی بر اينکه ايران در حال تشکیل و آموزش گروه‌هاي شبه نظامی در سوريه برای نبرد در کنار نيروهای دولتی اين کشور عليه مخالفان است.

وزير دفاع آمريکا ادامه داد: معتقديم که ايران در اين موقعيت نبايد چنين نقشی را ايفا کند. اين بسيار خطرناک است.

او تاکيد کرد که اقدام‌های ايران می‌تواند به افزايش خونريزی در سوريه بينجامد.

لئون پانه‌تا از تهران خواست خود را از تنش‌های سوريه دور نگه دارد. او گفت: «مردم سوريه هستند که بايد سرنوشت خود را انتخاب کنند نه ايران.»

در همین کنفرانس خبری، ژنرال دمبسی، رئيس ستاد مشترک ارتش آمريکا ،گفت که به نظر می‌رسد بيشتر شبه نظاميان ياد شده از شيعيان و علوی‌ها باشند. او اين گروه‌های شبه نظامی را به سپاه المهدی که مقتدی صدر روحانی جوان مخالف آمريکا در عراق آن را رهبری می‌کند، تشبيه کرد.

ژنرال دمبسی همچنین گفت که ارتش دولتی سوريه با چالش‌هايی همچون ضعف امداد رسانی و فقدان روحيه روبرو است.

او افزود: «از همين رو است که ايران به منظور کاهش فشاری که ارتش سوريه با آن روبرو است، اين گروه‌های شبه نظامی را تشکيل می‌دهد.»

حدود ۱۸ ماه از آغاز بحران سوريه می‌گذرد. اعتراض‌ها در سوريه ابتدا به شکل راهپيمايی‌های اعتراض آميز آغاز شد اما پس از آن با آغاز سرکوب نظامی اعترض‌ها و ادامه آن، روند جدا شدن سربازان و افسران از ارتش دولتی آغاز شد.

جدا شدگان گروهی با نام «ارتش آزاد سوريه» تشکيل دادند که ابتدا هدف اعلام شده آن، حمايت از تظاهرات مسالمت آميز بود. به مرور زمان و با ادامه بحران، اين گروه عمليات تهاجمی خود را عليه نيروهای دولتی آغاز کرد و هم اکنون سرنگونی نظام بشار اسد رئيس جمهور سوريه را به عنوان هدف نهايی خود اعلام کرده است. بدين ترتيب هم اکنون بخش عمده‌ای از بحران سوريه بعدی نظامی گرفته است.

جمهوری اسلامی ايران همپيمان نظام بشار اسد است. از ماه‌های نخستين آغاز اعتراض‌ها در سوريه، معترضان اين کشور و غرب، جمهوری اسلامی ايران را متهم به کمک در سرکوب اعتراض‌ها می‌کردند.
XS
SM
MD
LG