تولید خودرو در ایران افزایش یافت

پس از آنکه در سال ۹۴ صنعت خودروی ایران در تابستان با کاهش شدید تولید روبرو شده بود در سال جاری این روند تغییر کرده و تولید خودر در هفت ماهه سال جاری ۲۶ درصد رشد کرده است.

بر اساس آخرین آمار در هفت ماهه امسال تولید انواع خودرو در ایران ۲۶.۱ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته است.

در این مدت تولید انواع خودرو از مرز ۶۰۰ هزار دستگاه گذشته و از ۵۴۸ هزار و ۱۷۵ دستگاه در هفت ماهه نخست سال گذشته به ۶۹۱ هزار و ۴۲۷ دستگاه رسیده است. تولید انواع سواری در هفت ماهه نخست امسال افزایش ۲۷ درصدی داشته و از ۵۰۲ هزار و ۷۶۳ دستگاه در مدت مشابه سال گذشته به ۶۳۸ هزار و ۵۹۹ دستگاه رسیده است.

آن طور که ایسنا گزارش داده، همچنین هفت ماهه نخست امسال تولید انواع وانت با رشد ۱۸ درصدی همراه بوده و از ۳۸ هزار و ۲۵۵ دستگاه در مدت مشابه سال گذشته به ۴۵ هزار و ۱۵۷ دستگاه افزایش یافته است.

تولید انواع مینی‌بوس و میدل‌باس نیز ۱۷.۹ درصد رشد داشته و از ۳۹۱ دستگاه در هفت ماهه نخست سال گذشته به ۴۶۱ دستگاه رسیده است.

در این مدت تولید انواع اتوبوس هم با افزایش ۲۶ درصدی همراه بوده و از ۴۱۲ دستگاه در هفت ماهه نخست سال گذشته به ۵۱۹ دستگاه افزایش یافته است.

تولید انواع کامیونت، کامیون و کشنده نیز ۵.۳ درصد رشد داشته و از ۶۳۵۴ دستگاه در هفت ماهه نخست سال گذشته به ۶۶۹۱ دستگاه رسیده است.

بنظر می رسد توافق هسته‌ای پس از یک سال تاثیرات خود را به آرامی بر روی صنعت خودروی ایران نشان می‌دهد.

بازار در حال خروج از رکود است و شرکت‌های خارجی هم به آرامی در حال بازگشت به ایران هستند.

هم اکنون سه قرار داد بزرگ در بخش خودرو های سواری و دو قرار داد هم در حوزه خودروهای سنگین با شرکت ها بزرگ خودرو سازی در جهان منعقد شده است. شرکت رنو با سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران ، پژو با ایران خودرو و سیتروئن با سایپا قرار داد همکاری مشترک امضا کرده‌اند. فعلا میزان سرمایه گذاری خارجی برای تولید خودروهای سواری به بیش از یک میلیارد یورو رسیده است.

در بخش خودرو های سنگین هم مرسدس بنز و اسکانیا برای تولید کامیون و اتوبوس با شرکت های ایرانی قرار داد و تفاهم‌نامه امضا کرده اند. برای تولید خودرو سواری و سنگین علاوه بر این شرکت ها حدود ۱۰ شرکت هم اکنون در حال مذاکره هستند.

محمدرضا نعمتزاده وزیر صنعت معدن و تجارت ایران در این باره گفته «مردم ایران محصولات جدید می‌خواهند. در این ۱۰ سال از خودروهای جدید محروم بوده‌اند. آنها خودروهای امن و باکیفیت می‌خواهند که آلودگی کمی هم تولید کند. مصرف سوخت کمی داشته باشد و همچنین ظاهر مناسب و امروزی هم داشته باشد. ما برای همین با شرکت های بزرگ خودرو سازی در اروپا کار خواهیم کرد.»

ایران برنامه بلند پروازانه تولید سه میلیون خودرو در سال را دارد اما بازار خودرو ایران سالانه حدود ۱.۵ میلیون دستگاه ظرفیت دارد. برای رسیدن به تیراژ سه میلیون دستگاه با توجه به ظرفیت بازار ایران شرکت های خودرو ساز ایرانی به شدت باید بازارهای صادراتی خودرو را گسترش دهند. اما فعلا اکثر محصولات صنعت خودرو ایران قدیمی هستند و پتانسیل لازم برای صادرات را ندارند. البته در قراردادهای جدید منعقد شده اکثر خودروهایی که قرار است در ایران تولید شوند یا جدید هستند یا هنوز وارد بازار نشده‌اند.

به عنوان نمونه دو خودرو رنو سیمبل دو و داستر دو که قرار است در ایران طبق قرار داد جدید سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران با شرکت رنو تولید شوند هنوز پروسه طراحی آن ها تمام نشده است. مدل های شرکت سیتروئن و پژو هم که از سال آینده وارد بازار ایران خواهند شد اکثرا مدل های روز این شرکت هستند.

تا زمانی که قرار داد های کنونی صنعت خودرو ایران به ثمر برسند و خطوط قادر به تولید خودروهای جدیدید باشند دو سال زمان نیاز است.

مشکل دیگر در صنعت خودرو ایران قدیمی شدن برند های داخلی ایرانی است. خودرو های سمند، دنا، رانا و تیبا که همه خودروهای ایرانی توسعه یافته بر روی پلت فرم های خودروهایی مانند پژو ۴۰۵ ، پژو ۲۰۶ و پراید هستند که سال ها از زمان تولیدشان گذشته است و قدیمی شده‌اند. البته شرکت های خودرو ساز ایرانی مانند ایران خودرو اعلام کرده اند برای توسعه پلت فرم های جدید قرار داد هایی را با شرکت های اروپایی و کره‌ای امضا کرده‌اند.