مارچلو لیپی و کارلوس کی‌روش؛ تقابل بزرگ در فوتبال آسیا

لیپی و کی‌روش

تیم‌های ملی فوتبال ایران و چین از گروه نخست مسابقات مقدماتی جام جهانی، سه‌شنبه در ورزشگاه آزادی به مصاف هم می‌روند.

ایران با ۱۴ امتیاز و بدون گل خورده، در صدر جدول قرار دارد. پیروزی در این دیدار خانگی، تیم ملی ایران را در حاشیه امنیت قرار می‌دهد.

اگر ایران به برتری برسد با توجه به دو بازی خانگی دیگر، مسیری آسان برای صعود به جام جهانی روسیه خواهد داشت.

چین با پنج امتیاز در رده پنجم قرار گرفته و برای افزایش شانس اندکی که دارد، ناگزیر است ایران را با دست پر ترک کند.

چینی‌ها با به خدمت گرفتن مارچلو لیپی سرمربی نامدار ایتالیایی، شرایط بهتری نسبت به دور رفت دارند و در آخرین بازی مقابل کره جنوبی به پیروزی دست یافتند.

لیپی تمام افتخارات ممکن را با یونتوس در ایتالیا رقم زد و با این تیم، لیگ قهرمانان اروپا را فتح کرد. در جام جهانی ۲۰۰۶ نیز ایتالیا را به قهرمانی رساند.

لیپی ۶۸ ساله فوتبال آسیا را به خوبی می‌شناسد. او ضمن مربیگری در لیگ حرفه‌ای چین، باشگاه گوانگ‌ژو را به سکوی برتر لیگ قهرمانان آسیا رهنمون کرده است.

کارلوس کی‌روش هم علاوه بر سوابق چشمگیر بین‌المللی، با تیم ملی ایران در رنکینگ فیفا صدرنشین تیم‌های آسیایی است و موفق‌ترین تیم آسیا در مسابقات مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۸.

رویارویی ایران و چین، تقابل تفکرات دو مربی بزرگ در فوتبال دنیاست. کی‌روش در این بازی با حمایت هواداران در تعطیلات نوروزی، امیدوار به تصاحب هر سه امتیاز است.

این بازی ساعت ۱۶:۳۰ دقیقه و بدون بلیت فروشی برگزار خواهد شد. بنا بر اعلام فدراسیون فوتبال ایران، ورود به ورزشگاه آزادی برای عموم، رایگان است.

سرمربی تیم ملی فوتبال چین در نشست خبری پیش از بازی مقابل ایران حاضر نشد. دلیل مشخصی از سوی مسئولان تیم چین اعلام نشده و آن‌ها مطابق قوانین فیفا، جریمه این غیبت را پرداخت خواهند کرد.

کارلوس کی‌روش در نشست خبری گفت: «فرصت برای همه تیم‌ها مهیاست و هیچ تیمی به طور کامل از دور مسابقات خارج نشده. بازی دشواری مقابل تیم خوب چین داریم که از بازیکنان و کادر فنی خوبی برخوردار است.»

سرمربی تیم ملی ایران درباره غیبت مارچلو لیپی در نشست خبری گفت این سوال را از افراد مرتبط بپرسید.

کی‌روش به این سوال که آیا پیروزی ایران حکم صعود به جام جهانی را امضا می‌کند، جواب نداد اما یادآور شد: «حضور هواداران بسیار مهم است. اگر استادیوم پر شود، هم بهتر ظاهر خواهیم شد و هم اینکه استادیوم، جلوه زیبایی پیدا می‌کند.»

او درباره گل نخوردن ایران و انگلیس در انتخابی جام جهانی گفت: تفکر ما این نیست که فقط دفاع کنیم بلکه دفاع می‌کنیم تا صاحب توپ شویم و به گل برسیم. اگر بازیکنی توپ را از دست دهد دو بازیکن دیگر برای توپ گیری هستند. فرقی نمی‌کند مقابل گینه باشد یا آرژانتین.

کی‌روش در پاسخ به سوال خبرنگار چینی مبنی بر تفاوت چین پس از هدایت لیپی گفت: مسائل زیادی را می‌دانم اما بعد از بازی می‌گویم. سال‌هاست لیپی را می‌شناسم اما چین در دور رفت هم بد نبود.

او که دستیاران ایرانی‌اش را کنار گذاشته، در این خصوص نیز با سوال مواجه شد اما پاسخی کنایه‌آمیز داد و گفت: «باید از اوسیانو و مارکو (دستیاران خارجی) بپرسم. نمی‌دانستم که آنها برای تعطیلات آمده‌اند».

کاپیتان تیم ملی فوتبال ایران در نشست خبری گفت: برخلاف چین، نتوانستیم آماده‌سازی خوبی داشته باشیم. بازیکنان ما جوان هستند و نیاز به حمایت هواداران داریم.

سیدجلال حسینی درباره رکورد گل نخوردن ایران گفت: «به رکورد فکر نمی‌کنیم. فقط به بازی فردا فکر می‌کنیم و مقابل تیم خوب چین، برای پیروزی به میدان می‌رویم.»

همچنین در نشستی با حضور مسئولین فدراسیون فوتبال ایران و چین مقرر شد که بین دو فدراسیون، تفاهم‌نامه خواهرخواندگی امضا شود.

مهدی تاج رئیس فدراسیون ایران گفت در زمینه‌های مختلف از جمله توسعه فوتبال بانوان و برگزاری اردوها، چین می‌تواند به ایران کمک کند.