لبنان ورود شهروندان سوری را محدود کرد

گروهی از پناهجویان سوری در اردوگاهی مرزی در لبنان

لبنان با اعمال محدودیت‌های بی‌سابقه ورود شهروندان سوری به خاک آن کشور را محدود کرد؛ لبنان در حال حاضر بیش از یک میلیون پناهنجوی سوری را در خود جای داده است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس بر اساس قوانین تازه شهروندان سوری برای ورود به لبنان باید روادید کسب کنند، که مدت اقامت آن‌ها در خاک لبنان را در حد قابل ملاحظه‌ای محدود می‌کند.

این مقررات یکی از اقدامات لبنان برای کاستن از تاثیرات جنگ داخلی سوریه توصیف شده است، که تاکنون بیش از یک سوم جمعیت آن کشور را بی‌خانمان کرده است.

بر اساس این مقررات که از روز دوشنبه ۵ ژانویه (۱۵ دی) به اجرا در آمد متقاضیان سوری با درخواست روادید ورود از جمله روادید توریستی، تجاری، دانشجویی و پزشکی که مدت اقامت آن‌ها را به شدت محدود می‌کند، می‌توانند وارد کشور لبنان شوند.

در دهه‌های گذشته شهروندان سوری به راحتی روادید شش ماه اقامت در لبنان را دریافت می‌کردند و یا به سادگی و بدون داشتن مدارک لازم از نقاط مختلف مرزی وارد خاک لبنان می‌شدند.

بیش از سه میلیون نفر، از سوریه به کشورهای مجاور از جمله لبنان، ترکیه، اردن و عراق گریخته‌اند. کشورهای غربی تعداد محدودی از پناهجویان را پذیرفته‌اند. طی دو سال اخیر صد‌ها نفر از پناهجویان سوری که قصد داشتند با قایق خود را به مرزهای اروپا برسانند در آب‌های دریای مدیترانه غرق شده‌اند.

مقام‌های لنبان می‌گویند امکان پذیرش پناهجوی بیشتر را ندارند. بنا بر ارزیابی‌های دولت لبنان بیش از یک و نیم میلیون پناهجوی سوری در این کشور ساکن هستند که معادل یک چهارم کل جمعیت لبنان است.

کمیساریای پناهندگان سازمان ملل متحد تا کنون ۱.۱ میلیون پناهنده سوری را در لبنان ثبت کرده است.

نهاد المشنوق، وزیر کشور لبنان، در مصاحبه با یک شبکه تلویزیون محلی گفته است «این حد پناهجو برای ما کافی است. ما برای میزبانی افراد بی‌خانمان دیگر ظرفیت نداریم.»

مقامات امنیتی لبنان گفتند روز دوشنبه تعداد زیادی از پناهجویان سوری در گذرگاه‌های مرزی بازگردانده شدند اما تعداد دقیقی ارائه ندادند. با این حال روز دوشنبه تعداد پناهجویان پذیرفته شده در یکی از گذرگاه‌های مرزی پرازدحام کمتر از تعداد معمول بود.
لبنان برای اخراج پناهندگان سوری ساکن این کشور برنامه‌ای ندارد.

لبنان؛ تعادلی شکننده

لبنان از زمان تاسیس کشور اسراییل در سال ۱۹۴۸ میزبان صد‌ها هزار فلسطینی بوده است. حضور این جمعیت یکی از عوامل اصلی جنگ داخلی لبنان در سال‌های ۱۹۷۵ تا ۱۹۹۰ بود.

جنگ در سوریه نیز به تنش‌های فرقه‌ای بین شیعیان و سنی‌ها دامن زده است و گروهی نگران آن هستند، که ورود پناهجویان عمدتا سنی از سوریه تعادل سیاسی شکننده بین فرقه‌های مختلف در لبنان را به هم بزند.

لبنان از اکتبر سال گذشته به طور غیر رسمی ورود پناهجویان سوری را محدود کرده بود و این به کاهش ۵۰ درصدی مراجعه متقاضیان پناهندگی، به کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل، متحد منجر شد.

محدودیت‌های تازه در لبنان در حالی انجام می‌شود که سازمان ملل متحد و گروه‌های حامی حقوق پناهجویان در آذرماه، درخواستی بین‌المللی منتشر کردند که از کشورها می‌خواهد جایی برای ۱۸۰ هزار پناهجوی سوری که در پی جنگ داخلی آن کشور آواره شده‌اند، بیابند.