آغاز سفر هواپیمای کاملا خورشیدی بر فراز اقیانوس اطلس

«سولار ایمپالس ۲»

یک هواپیما که کاملا با نیروی خورشیدی کار می‌کند، روز دوشنبه ۳۱ خرداد یکی از طولانی‌ترین بخش‌های سفر خود به دور دنیا را با پرواز بر اقیانوس اطلس آغاز کرد.

این اولین هواپیمایی است که قصد دارد سفر دور دنیا را بدون استفاده از حتی یک قطره سوخت فسیلی به پایان برساند.

به گزارش رویترز، این هواپیمای خرطومی‌شکل تک‌سرنشین که «سولار ایمپالس ۲» نام دارد، فرودگاه جان اف کندی نیویورک را در ساعت دو و نیم بامداد روز دوشنبه ترک کرد.

این پرواز قرار است ۹۰ ساعت به طول انجامد و ۱۵امین بخش این سفر دور دنیا به حساب می‌آید.

دو هوانورد سویسی به نام‌های برتراند پیکارد و آندره بورشبرگ، به نوبت خلبانی این هواپیما را به عهده می‌گیرند.

سولار ایمپالس ۲ از ۱۷ هزار سلول خورشیدی که در بال‌های آن تعبیه شده است نیرو دریافت می‌کند.

بال‌های این هواپیما به اندازه بال‌های یک بوئینگ ۷۴۷ باز می‌شوند. از این نوع هواپیمای بویئینگ برای پرواز بین دو قاره آمریکا و اروپا و بر فراز اقیانوس اطلس استفاده می‌شود.

به علت سرعت کم هواپیما در حالت هدایت خودکار هر دوی این خلبانان موظف به گذراندن دوره‌های مراقبه و هیپنوتیزم به عنوان بخشی از آماده‌سازی برای این پرواز شده بودند.

خانم الیزابت بانتا، سخنگوی این پروژه پروازی اعلام کرده است که توقف بعدی سولار ایمپالس ۲ روز پنج شنبه در یکی از کشورهای اسپانیا یا فرانسه خواهد بود.

این هواپیما که از فیبرهای کربنی ساخته شده به چهار موتور خورشیدی و چهار باتری برای ذخیره انرژی اضافه مجهز است. وزن آن به اندازه یک خودروی معمولی است و می‌تواند تا ارتفاع هشت و هزار پانصد متری سطح زمین اوج بگیرد.

گروه پشتیبان این پروژه که به دنبال ایجاد و گسترش فن‌آوری سالم خورشیدی‌ست، امیدوار است که بتواند این پرواز را که در اسفند سال ۲۰۱۵ در شهر ابوظبی دبی آغاز شده، با موفقیت به پایان برساند.

دو خلبان این هواپیما پیش‌تر در سال ۲۰۱۳ موفق شده بودند که با مدل اولیه این هواپیما بر فراز ایالات متحده آمریکا سفر کنند.