از حمله شیمیایی تا حمله احتمالی؛ یک هفته بحرانی در سوریه

همه چیز از روز سیم مرداد ماه شروع شد؛ زمانی که مخالفان اسد تصاویر و ویدئوهایی را منتشر کرده و گفتند تازه‌ترین «حمله شیمیایی نیروهای دولتی» به منطقه‌ای در حومه شرقی دمشق است. در تصویر کبوترهای بی‌جانی دیده می‌شوند که به گفته مخالفان اسد در پی حمله شیمیایی روز چهارشنبه مرده‌اند.

مخالفان تصاویری از قربانیان را نیز منتشر کردند. گروهی از این قربانیان کودکانی بودند که کنار یک‌دیگر در کفن‌های سفید قرار گرفته بودند.

مخالفان اسد می‌گویند حمله روز سیم مرداد ماه جان «بیش از هزار نفر» را گرفته است.

اپوزیسیون سوریه حتی تصاویری از انفجارهای این حملات را هم نشان داد. اما دولت سوریه مانند موارد پیشین حمله را به مخالفان نسبت داد و گفت موشک‌هایی از مناطقی پرتاب شده‌اند که تحت کنترل مخالفان است و نه دولت آن کشور.

بان گی‌مون، دبیر کل سازمان ملل متحد، با «بهت‌آور» نامیدن تصاویر منتشر شده، از دولت سوریه خواست بدون «هدر دادن وقت» اجازه بازرسی از محلی که به آن حمله شده را بدهد. درخواست برای اجازه فوری به این دلیل ارائه شده بود که شواهد احتمالی از میان برداشته نشوند.

بالاخره پس از یک هفته و با وجود درخواست‌های مقام‌های بین‌المللی از دولت سوریه برای اجازه «فوری»، این اجازه صادر شد و آنها روانه منطقه شدند.

اما بازرسی از حومه دمشق نیز چندان به آرامی و بی‌دردسر طی نشد. فرستادگان ملل متحد تحقیقات خود را به دلیل تیراندازی «افراد ناشناس» نیمه‌کاره گذاشتند و ادامه آن را به ششم شهریور ماه موکول کردند.

در این میان سازمان پزشکان بدون مرز (دکتر ژاک بره یکی از موسسان آن در تصویر) اعلام کرد در روز چهارشنبه هزاران نفر به سه بیمارستان مرتبط با این سازمان مراجعه کرده و بیش از ۳۵۰ نفر از آنها نیز جان خود را از دست داده‌اند. علت مرگ پیامدهای شیمیایی عنوان شد.

دولت روسیه (سرگئی لاوروف، وزیر خارجه آن کشور در تصویر) که از هم‌پیمانان دمشق محسوب می‌شود، همراه دیگر همپیمان اسد، یعنی ایران، این حمله را به مخالفان سوری نسبت داد. روسیه نیز گفت یکی از موشک‌ها از منطقه‌ای پرتاب شده که تحت کنترل مخالفان است. 

اما دولت آمریکا (جان کری، وزیر خارجه، در تصویر) می‌گوید تردیدی ندارد که این حمله به دست نیروهای دولتی انجام شده و در این مورد در هفته جاری مدارکی ارائه می‌کند. حمله شیمیایی به غیرنظامیان بر اساس قوانین بین‌المللی می‌تواند «جنایت علیه بشریت» محسوب شده و واکنش نظامی دیگر کشورها را همراه داشته باشد. 

چاک هیگل، وزیر دفاع آمریکا، گفته است نیروهای نظامی آن کشور در دریای مدیترانه در شرایطی قرار گرفته‌اند که در صورت خواست رئیس‌جمهوری دست به واکنشی نظامی علیه سوریه بزنند. این موضوع و دیگر گفته‌های روزهای گذشته از سوی مقام‌های غربی سبب شده تا رسانه‌ها از «حمله‌ای احتمالی» به سوریه خبر دهند. 

در این زمان، در دیگر نقاط سوریه، جنگ بین نیروهای دولتی و مخالفان همچنان ادامه دارد. جنگی که بیش از دو سال از آن می‌گذرد و بیش از صدهزار قربانی برجای گذاشته است.

میلیون‌ها نفر در پی جنگ داخلی سوریه آواره شده وبسیاری نیز به کشورهای همسایه گریخته‌اند.

نقشه‌ای از پایگاه‌ها و محل‌هایی که آمریکا و همپیمانانش می‌توانند از آنها به سوریه حمله کنند.