کمیته کنگره خواستار توضیحات در مورد نحوه «رایزنی‌های حساس» رئیس‌جمهوری آمریکا در فلوریدا شد

جیسون چفتز

یک کمیته ناظر در کنگره ایالات متحده خواستار ارائه توضیحات رئیس‌جمهوری آمریکا، در ارتباط با گزارش‌های مربوط به «نحوه مدیریت گفت‌وگوها و رایزنی‌های حساس در مورد کره شمالی»، در حضور میهمانان خود در فلوریدا شده‌است.

جیسون چفتز، رئیس جمهوری‌خواه کمیته نظارت و اصلاحات دولتی در مجلس نمایندگان آمریکا، ۲۶ بهمن ماه خواستار آن شده است تا دونالد ترامپ در مورد جریان رایزنی‌ها با مقام‌ها و مشاوران امنیتی خود، پس از آزمایش موشکی کره شمالی، در حالی‌که میزبان نخست‌وزیر ژاپن و مهمان دیگر بود، توضیح دهد.

تصاویری که از این مهمانی خصوصی در استراحت‌گاه مار-ا-لاگوی آقای ترامپ در فلوریدا توسط مهمانان گرفته شده، رئیس‌جمهوری آمریکا و نخست‌وزیر ژاپن را نشان می‌هد که در حال بررسی مدارکی هستند و مشاوران اطرافشان را گرفته‌اند. این تصاویر ساعتی پس از انجام آزمایش موشکی تازه از طرف پیونگ‌یانگ گرفته شده‌است.

تصاویر نشان می‌دهند که اعضای کاخ سفید، ظاهرا، «از تلفن‌های شخصی خود برای روشن کردن محیط در زمان بررسی مدارک» استفاده می‌کنند؛ مدارکی که به گفته آقای چفتز، ممکن است محرمانه باشند.

به گفته رئیس کمیته نظارتی مجلس نمایندگان آمریکا «جدا از این موضوع، یکی از مهمانان تصویری با یک مرد در فیس‌بوک خود منتشر کرده که در توضیح آن نوشته این فرد حامل "فوتبال هسته‌ای" است».

«فوتبال هسته‌ای» چمدانی‌ست که رئیس‌جمهوری ایالات متحده در صورت دور بودن از مراکز فرماندهی ثابت آمریکا همراه دارد. از این ابزار برای صدور فرمان انجام حملات یا اقدامات دفاعی، در ارتباط با جنگ‌افزارهای هسته‌ای آن کشور، استفاده می‌شود.

شان اسپایسر، سخنگوی کاخ سفید، گفته‌است توضیحات به آقای ترامپ در مورد وضعیت کره شمالی، پس از پرتاب موشک از طرف آن کشور، چه پیش از شام و چه پس از آن در محلی امن در مار-ا-لاگو انجام شده‌است.

سخنگوی کاخ سفید می‌گوید همه بعد از این دیدن این عکس‌ها «شروع به [بیان] نتیجه‌گیری‌های شرورانه کرده‌اند» در حالی‌که اصلا در جریان شام هیچ سند و مدرک محرمانه‌ای به رئیس‌جمهوری آمریکا نشان داده نشده بود.

رئیس‌جمهوری ایالات متحده و شماری از اعضای دولت او، طی هفته‌های گذشته، شماری از رسانه‌های ایالات متحده را متهم کرده‌اند که به انتشار «اخبار جعلی» دست زده و از پوشش رویدادهای واقعی در مورد آقای ترامپ خودداری می‌کنند.

رئیس‌جمهوری آمریکا به‌تازگی از «افشای غیرقانونی» اطلاعات در ارتباط با استعفای مایکل فلین، مشاور امنیت ملی خود نیز انتقاد کرده و پرسیده است «چرا این مقدار اطلاعات از واشینگتن به بیرون درز پیدا می‌کند». رییس کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا نیز در مورد افشای اطلاعات پیرامون استعفای فلین ابراز نگرانی کرده است.