انتخابات ۲۰۱۶ آمریکا؛ رقابتی تاریخی به روایت تصویر

برچسب «من رای دادم»؛ برچسبی که هشتم نوامبر به رای‌دهندگان رسید. اما تا رسیدن به این برچسب ساده، ماه‌ها رقابتی سخت و کم‌سابقه جریان داشت.

نامزدهای پرشمار حزب جمهوری‌خواه در مناظره شبکه سی‌ان‌ان، سپتامبر ۲۰۱۵؛ کارلی فیورینا، تنها زنی که در حزب جمهوریخواه برای نامزدی رقابت می‌کرد، در این مناظره درخشید، هرچند اندکی نگذشت که دیگر کسی جلودار صعود پرسرعت دونالد ترامپ نشد.

از چپ: جیم وب سناتور سابق ایالت ویرجینیا)، برنی سندرز (سناتور ورمونت)، هیلاری کلینتون (وزیر خارجه پیشین)، مارتین اومالی (فرماندار سابق مریلند) و لینکولن چیفی (فرماندار سابق رودآیلند). در مهر ماه سال گذشته نخستین مناظره دمکرات‌ها آغاز شد.

از راست: دکتر بن کارسون، دونالد ترامپ و سناتور مارکو روبیو، اکتبر ۲۰۱۵ در کولورادو.

تد کروز، رقیب اصلی ترامپ، در نهایت میدان را واگذار کرد.

از میان دمکرات‌ها کلینتون و سندرز تا هفته‌های آخر به رقابت ادامه دادند.

دونالد ترامپ، میلیاردر نیویورکی، کسی که رقبای پرشمار خود را، سیاستمدارانی عمدتا مطرح و پرآوازه، یکی پس از دیگری پشت سر گذاشت تا به رقابت نهایی برسد. در این تصویر همراه همسرش ملانیا و دخترش ایوانکا، پیروزی درون‌حزبی خود را جشن می‌گیرد.

پل منافورت، مدیر پیشین ستاد انتخاباتی ترامپ؛ آقای منافورت به دنبال انتشار گزارش‌هایی درباره نقشش در کمک به ویکتور یانوکوویچ، رئیس جمهور سابق اوکراین و از متحدان روسیه در مرداد ماه از هدایت کارزار ترامپ کناره‌گیری کرد. نام ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، بارها در رقابت‌ها به میان کشیده شد.

بین کلینتون و ترامپ، سه مناظره برگزار شد، در مناظره سوم، آن‌ها از اول تا آخر مناظره حتی با یکدیگر دست هم ندادند.

اما پس از مناظره سوم، دو طرف به یک خیریه کلیسای کاتولیک رفتند، و هرچند در آن‌جا هم، دیگری را از گوشه‌وکنایه بی‌نصیب نگذاشتند، اما در نهایت گپی زدند و دست دادند.

اما یکی از جنجالی‌ترین رخدادها در مورد ترامپ انتشار ویدئویی از سوی روزنامه واشینگتن پست بود از مکالمه او در سال ۲۰۰۵ که در آن به شکل رکیکی در مورد زنان صبحت کرده بود.

پس از انتشار ویدئوی جنجالی، چندین شهروند زن آمریکایی اتهام‌هایی را با محوریت آزار جنسی متوجه ترامپ کردند.

اندکی نگذشت که این موضوع به صعود کلینتون در نظرسنجی‌ها انجامید.

هرچند جنجال دیگری هم در انتظار خود کلینتون بود؛ در حالی‌که تنها چند روز به انتخابات ریاست‌جمهوری باقی مانده بود، جیمز کومی، رئیس پلیس فدرال آمریکا (در تصویر) اعلام کرد در حال بررسی دوباره پرونده مربوط به ایمل‌های نامزد حزب دمکرات و استفاده او از سرور شخصی‌ست. آنچه بر اقبال کلینتون در آمارها تاثیر منفی گذاشت.

ترامپ و هوادارنش در ایالت کلیدی فلوریدا.

کلینتون در میان هوادرانش در نیویورک

هواداران ترامپ در تولدو

نامزد حزب دمکرات در کارزار انتخاباتی خود در کنتاکی

نامزد حزب جمهوری‌خواه در دیترویت-میشیگان

هیلاری کلینتون در میان شماری از مهم‌ترین هوادارانش: باراک و میشل اوباما، و همسرش، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا، بیل کلینتون

آوازه دو رقیب اصلی انتخابات آمریکا، ماه‌ها پیش از مرزهای آن کشور گذشت؛ زندگی‌نامه‌های ترامپ و کلینتون در یک کتاب‌فروشی در برلین.

مجسمه‌های دو نامزد در اسپانیا.