متیس: واکنش به اقدام نظامی اتمی کره شمالی شدید خواهد بود

متیس در ساختمان مرکزی وزارت دفاع کره جنوبی در سئول

جیمز متیس، وزیر دفاع ایالات متحده هشدار داده هرگونه اقدام نظامی اتمی از سوی کره شمالی، با واکنشی «موثر» و «شدید» روبه‌رو خواهد شد.

جیمز متیس، وزیر دفاع دولت دونالد ترامپ، در نخستین سفر آسیایی خود به متحدان اصلی ایالات متحده در شرق قاره، کره جنوبی و ژاپن رفته‌است؛ سفری که یکی از اهداف اصلی آن، ایجاد اطمینان در سئول و ژاپن، در مورد تعهدات ایالات متحده در دفاع از آن‌ها در مقابل پیونگ‌یانگ توصیف می‌شود.

متیس ۱۵ بهمن ماه در سئول گفته است «هر حمله‌ای علیه ایالات متحده یا متحدان ما، دفع خواهد شد. و هر گونه استفاده‌ای از سلاح اتمی [از سوی کره شمالی] با واکنشی موثر و منکوب‌کننده روبه‌رو خواهد شد».

کره شمالی، از زمان روی کار آمدن کیم جونگ‌اون، بر آزمایش‌های موشکی خود افزوده است. این کشور تنها در سال گذشته میلادی، اقدام به دست‌کم ۲۰ مورد آزمایش موشکی و دو مورد آزمایش اتمی کرد. این آزمایش‌ها بر خلاف تحریم‌های فعلی سازمان ملل است که پرتاب موشک بالستیک و گسترش برنامه نظامی‌اتمی پیونگ‌یانگ را منع می‌کند.

جیمز متیس در سئول به این آزمایش‌ها اشاره کرده: «کره شمالی به پرتاب موشک‌ها ادامه داده و برنامه جنگ‌افزار اتمی خود را گسترش داده و دست به رفتارها و لفاظی‌های تهدیدآمیز زده است».

پیون‌یانگ در سال گذشته میلادی تهدید کرده بود دست به اقدامات نظامی گسترده و یا انجام حمله اتمی پیشگیرانه علیه کشورهای همسایه‌ی خود و ایالات متحده خواهد زد.

با وجود این سخنان، همچنان تردیدهای گسترده‌ای در مورد توانایی‌های نظامی کره شمالی وجود دارد. در کنار این‌ها آمریکا دست به توافقاتی با کره جنوبی زده که ایجاد سامانه پیشرفته ضدموشکی «‌ت‌ا‌د» در دوره ریاست‌جمهوری باراک اوباما و تاکید وزیر دفاع دونالد ترامپ بر ادامه مذاکرات در مورد آن، از جمله مهم‌ترین آن‌هاست.

چین با این سامانه مخالف است و می‌گوید رادارهای آن می‌تواند برای رصد و جاسوسی از پکن استفاده شود و برپایی آن نیز توازن را در منطقه مختل می‌کند. آنچه واشینگتن رد کرده و می‌گوید هدف از ایجاد این سپر ضدموشکی، تنها دفاع از مردم آمریکا و متحدان این کشور است.

سامانه ضد موشکی در خود کره جنوبی نیز مخالفانی دارد؛ از جمله احزاب محالف حزب مخافظه‌کار‌ ِ حاکم «سـِنوری». حزب حاکم در حال حاضر به‌دلیل افشای پرونده گسترده‌ای از فساد رئیس‌جمهوری برکنار شده خود، خانم پارک گونه، تحت فشار قرار دارد. با این همه بازگشت بان گی‌مون، دبیر کل پیشین سازمان ملل به زادگاه خود، و احتمالات در مورد حضور او در انتخابات ممکن است مانع از به قدرت رسیدن مخالفان، در مقام ریاست‌جمهوری شود.

وزیر دفاع کره جنوبی، روز جمعه تاکید کرد که سفر جیمز متیس به آن کشور -که نخستین سفر خارجی‌ ِ وزیر دفاع آقای ترامپ است- پیامی روشن دارد که آمریکا به حمایت بنیادین خود از متحدانش ادامه می‌دهد.

آقای متیس پس از کره جنوبی به ژاپن می‌رود. این دو کشور آسیایی به تنهایی میزبان نزدیک به ۸۰ هزار پرسنل نظامی آمریکا و شماری از مهم‌ترین پایگاه‌های ایالات متحده، در خارج از خاک آن کشور هستند.