تاکید ظریف: شرط توافق جامع برداشتن تحریم‌های شورای امنیت است

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، در گفت‌وگویی با تلویزیون دولتی ایران، با ابراز امیدواری در مورد رسیدن به توافق جامع در مذاکرات هسته‌ای در حال انجام میان تهران و گروه ۵+۱، بار دیگر تاکید کرده است شرط چنین توافقنامه‌ای رفع تحریم‌های وضع شده از سوی شورای امنیت است.

وزیر خارجه ایران، پیشتر نیز بر چنین خواستی از سوی ایران اشاره کرده بود؛ از جمله ۲۷ مرداد ماه که در حاشیه دیداری با معاون وزیر خارجه رومانی به خبرنگاران گفته بود «هیچ اقدامی عملیاتی نخواهد شد مگر اینکه اعضای ۵+۱ تعهد نسبت به لغو تحریم‌ها را اجرایی کنند.»

به گزارش خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، آقای ظریف اول شهریور ماه، در گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دوم تلویزیون دولتی گفته است توافق جامع ایران با کشورهای طرف گفت‌وگو، «منجر به این می‌شود که اعضای این گروه که پنج عضو دارای حق وتو در شورای امنیت را تشکیل می‌دهند، قطعنامه‌ای را به این شورا ارائه داده و آن را به تصویب برسانند که بر اساس آن، تحریم‌ها علیه ایران لغو شود».

اشاره وزیر خارجه ایران به کشورهای آمریکا، چین، روسیه، بریتانیا و فرانسه است که در شورای امنیت ملل متحد حق وتو دارند.

او خواستار چنین تعهدی از سوی این کشورها شده است.

این تازه‌ترین گفته‌های آقای ظریف که تاکید تهران بر لغو تحریم‌های شورای امنیت است، سه روز پس از آن صورت می‌گیرد که وزیر خارجه ایران، در مصاحبه‌ای دیگر گفته بود برداشتن این تحریم‌ها «موضوع راحتی نیست».

ایران، علاوه بر تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل، با تحریم‌های جداگانه‌ای از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا روبه‌رو است که در سخنان وزیر خارجه ایران به آنها اشاره‌ چندانی نشده است.

او البته با انتقاد از تحریم‌های آمریکا گفته این رویکرد «غلط» است.

شورای امنیت سازمان ملل در سال ۲۰۰۶ قطعنامه ۱۶۹۶ را با بازگشت ایران به غنی‌سازی، در زمان دولت محمود احمدی‌نژاد، تصویب کرد و چند ماه بعد از آن نیز در قطع‌نامه‌ ۱۷۳۷، نخستین دور از تحریم‌ها را به دلیل برنامه اتمی وضع کرد.

سپس در این مورد چهار قطعنامه دیگر نیز تصویب شد که آخرین آنها در سال ۲۰۱۰ بود. در مجموع چهار قطعنامه، تحریم‌هایی را در بر گرفته‌اند.

ایران با روی کار آمدن دولت حسن روحانی، روندی را در مذاکرات هسته‌ای در پیش گرفت که به تصویب توافقی موقتی میان تهران و کشورهای طرف گفت‌وگو انجامید. کشورها اکنون مشغول گفت‌وگو بر سر توافقی جامع هستند.

محمد جواد ظریف ماه آینده میلادی به نیویورک، مقر سازمان ملل متحد می‌رود، جایی که تازه‌ترین دور مذاکرات ایران با گروه ۱+۵ برگزار خواهد شد.