لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۵۶

عراقچی: از سرگیری مذاکرات در حاشیه نشست مجمع عمومی


عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه و عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران
عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه و عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران

دو معاون وزیر خارجه ایران دوشنبه ۲۷ مرداد خبر دادند که مذاکرات ایران و گروه ۱+۵، در ماه سپتامبر و در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل برگزار می‌شود و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و وزیر امور خارجه ایران نیز در اوایل سپتامبر، دیدار می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری ایرنا عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه و عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران، گفت که مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ ماه سپتامبر و در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل برگزار می‌شود.

به گفته آقای عراقچی این مذاکرات ممکن است در سطح وزرا باشد و پیش از آن نیز مذاکرات دوجانبه با اعضای ۱+۵ برگزار می‌شود که هنوز زمان و مکان آن مشخص نیست.

پیش از این محمد جواد ظریف، وزیرامور خارجه ایران، گفته بود که دور بعدی ایران و گروه ۱+۵ اوایل سپتامبر برگزار می‌شود اما محل برگزاری آن مشخص نیست.

بامداد شنبه، ۲۸ تیر ماه، اعلام شد که گفت‌وگوهای هسته‌ای میان ایران و کشورهای گروه ۱+۵ برای چهار ماه دیگر تمدید شده است.

آقای عراقچی روز دوشنبه در ادامه سخنانش گفت: «طرف مقابل به اندازه کافی در مذاکرات جدی بوده و تلاش ما این است که مذاکرات را تمام کنیم ولی هنوز مشکلاتی وجود دارد.»

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، ۱۶ تیر ماه «ظرفیت غنی‌سازی»، «تحقیق و توسعه» و «تاسیسات فردو» را سه مسئله مهم در چانه‌زنی هسته‌ای ایران با گروه ۱+۵ برشمرده بود.

مجید تخت روانچی، دیگر عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران، نیز روز دوشنبه گفت که دیداری در اوایل سپتامبر بین کاترین اشتون مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا و محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران برگزار خواهد شد.

وی اضافه کرد: «اگر طرف مقابل وقت‌کشی نکرده و موضوعات غیرمرتبط را وارد مذاکرات نکند، می‌توان تا سوم آذرماه ۱۳۹۳ به نتیجه برسیم.»

وندی شرمن، مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای آمریکا با ایران سه‌شنبه ۷ مرداد در کمیته روابط خارجی مجلس سنا گفته بود «قصد» آمریکا پایان مذاکرات تا ۲۴ نوامبر، سوم آذرماه، است اما او «در مذکرات آموخته که پیش‌بینی نتیجه در پایان هر دوره مذاکره بسیار دشوار است.»

مجید تخت روانچی، معاون وزیر خارجه ایران، در عین حال گفت: «برای رسیدن به نتیجه با هر هزینه‌ای توافق نخواهیم کرد. انعطاف ما حدی دارد و بر اساس چارچوبی که تعیین شده مذاکره می‌کنیم.»

آقای تخت روانچی با اشاره به طرحی که ایران در سال ۲۰۰۵ میلادی ارائه کرده است افزود: «طرف مقابل حسن نیت داشت قضیه به نتیجه می‌رسید اما به نظر می‌رسد که آنها نمی‌خواهند از پروژه ایران‌هراسی دست بکشند.»

وی اشاره‌ای به جزئیات این طرح نکرد. جان ساورز، سفیر بریتانیا در سازمان ملل متحد، اسفند ماه سال ۱۳۸۷ گفته بود، فرستادگانی از سوی جمهوری اسلامی در سال ۲۰۰۵ پیشنهاد کرده بودند تهران در مقابل قطع مخالفت‌های غرب با برنامه غنی‌سازی ایران، حملات به نیروهای بریتانیایی در عراق را متوقف خواهد کرد. مقامات ایرانی این خبر را تکذیب کرده‌اند.

معاون وزیر امور خارجه ایران گفت: «در سال ۲۰۱۰ میلادی اعلام آمادگی کردیم که بخشی از ذخایر اورانیم ۳٫۵ درصدی را بدهیم و در قبال آن صفحه سوخت برای راکتور تحقیقاتی تهران دریافت کنیم.»

آقای تخت روانچی در بخش دیگری از سخنان خود گفت که تعداد محدود سانتریفیوژهای فعال ایران در سال ۲۰۰۵ میلادی، اکنون به حدود ۲۰ هزار رسیده است.

آقای تخت روانچی این سخنان را در همایش «ملی واکاوی روند پیشبرد سیاست هسته‌ای در دولت روحانی» بیان کرده است.

براساس گزارش‌ها، بنا است دراین همایش یک‌روزه تعدادی مقامات و اعضای تیم مذاکره‌کننده دولت روحانی و همچنین تعدادی از صاحب‌نظران موافق و منتقد سخنرانی کنند.

دراین همایش علی حسینی تاش، معاون راهبردی دبیر شورای عالی امنیت ملی، گفت که اگر زمان اجرای توافق جامع درباره پرونده هسته‌ای ایران از یک آستانه مشخص بیشتر باشد خطرآفرین است.

وی اضافه کرد: «پذیرش زمانی بیش از ۱۰ سال قول سرخرمن و خود گول زدن است.»

یوکیو آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، مذاکرات روز یک‌شنبه خود با مقامات ایرانی را «مفید» توصیف کرد.

سفر یوکیو آمانو در آستانه ۲۵ اوت صورت گرفته است که ضرب‌الاجل ایران برای ارائه اطلاعات به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است، در زمینه آنچه که جنبه‌های احتمالی نظامی برنامه هسته‌ای تهران خوانده شده است.

XS
SM
MD
LG