یک روزنامه نگار ارمنی تبار ترکیه ترور شد

به گزارش سی ان ان به گفته مقامات ترکيه، جوان ۱۸ يا ۱۹ ساله ای چهار بار به سوی اين خبرنگار ارمنی تبار شليک کرده است.

هراند دينک، خبرنگار معروف ارمنی تبار ترکیه که به دليل سخنانش در مورد «قتل عام ارامنه در اوايل قرن بيستم در امپراطوری عثمانی» بارها تهديد به مرگ شده بود، در مقابل دفتر کارش روز پنجشنبه ترور شد.


هراند دينک ۵۳ ساله، سردبير نشریه آگوس، در مقابل دفتر کارش در استانبول به ضرب گلوله کشته شد. به گزارش سی ان ان به گفته مقامات ترکيه، جوان ۱۸ يا ۱۹ ساله ای چهار بار به سوی اين خبرنگار ارمنی تبار شليک کرده است.


هراند دینک، تابستان سال گذشته‌ در پی انتشار مطالبی درباره‌ قتل عام ارامنه‌ ترکیه عثمانی دادگاهی شد. این روزنامه‌ نگار سرشناس ارمنی از جمله‌ روشنفکرانی بود که‌ ماده‌ 350 قانون اساسی ترکیه‌ را که‌ بر اساس آن طرح موضوع نسل کشی ارامنه،‌ تحت عنوان توهین به‌ ملیت ترک جرم محسوب می شود، مورد انتقاد شدید قرار داده‌ بود.


دولت ترکيه، همواره قتل عام ارامنه در اوايل قرن بيستم را انکار کرده است، اگر چه سازمان ملل کشتار ارامنه را همراه با کشتار روندا و هولوکاست يهوديان، به عنوان يکی از سه نسل کشی قرن بيستم به رسميت می شناسد.


اورهان پاموک، نويسنده ترک و برنده جايزه نوبل ادبيات سال ۲۰۰۶، نيز که در مصاحبه ای از قتل عام يک ميليون ارمنی و هزاران کرد سخن گفته بود، از سوی ملی گرايان ترک متهم به خيانت به ملت ترک شده بود و حتی در يک قدمی دادگاهی شدن بود. آقای دینک از پشتیبانان اورهان پاموک بود.


هراند دينک، پيشتر در مصاحبه ای با آسوشيتدپرس در حالی که اشک می ريخت، گفته بود که نمی تواند در کشوری باقی بماند، در حالی که تعداد زيادی از هموطنانش به شدت از وی منتفر هستند. وی از سوی دادگاه ترکيه به دليل مقاله هايش محکوم به شش ماه حبس تعليقی شده بود. دينک که تمامی عمر خود را در ترکيه بود محکوميت خود را ناعادلانه خواند و گفت تا آخر عمر از گفتن حقيقت باز نخواهد ايستاد.


به گزارش رویترز، آقای اردوغان نخست وزیر ترکیه، ترور هراند دینک را محکوم کرد و گفت که گلوله ای به سوی دمکراسی و آزادی بیان در ترکیه شلیک شده است.


به گزارش سی ان ان ، فهمی کورو از نويسندگان روزنامه ينی سافاک کشته شدن هراند دينک را عاملی برای بی ثباتی ترکيه دانست.