انجمن قلب آمريکا: سگ داشتن به سلامت قلب کمک می کند

بنابر اعلام انجمن قلب آمريکا داشتن حيوان خانگی به حفظ سلامت قلب انسان کمک می کند.
به گزارش شبکه «سی بی اس»، دکتر گلن لوين، مدير واحد قلب دانشگاه علوم پزشکی بيلور در هيوستون تگزاس، در يک اعلاميه مطبوعاتی تأييد کرده که «داشتن حيوان خانگی، به ويژه سگ، احتمالاً با کاهش خطر بيماری قلبی رابطه دارد.»
براساس نتايج سرشماری ملی ۲۰۱۱-۲۰۱۲ انجمن محصولات حيوانات خانوادگی آمريکا، هم اينک ۷۸ ميليون سگ خانگی و ۸۶ ميليون گربه خانگی در ايالات متحده نگهداری می شوند، سی و نُه درصد از خانوارهای آمريکايی با دست کم يک سگ زندگی می کنند و سی و سه درصد با حداقل يک گربه.
حال، کميسيونی ويژه در انجمن قلب آمريکا با بررسی پژوهش های انجام شده درباره تأثير حيوانات خانگی بر سلامت انسان ها، به نتايجی برخورده که حاکی از آن است که داشتن حيوان خانگی در انسان خطر ابتلای به بيماری های قلبی را کاهش داده و باعث طولانی تر شدن عمر بيماران می شود.
پژوهشگران دست اندرکار اين تحقيقات تصريح کرده اند که داشتن سگ، به طور خاص، «خطر ابتلا به بيماری های قلبی عروقی را کاهش می دهد.» امری که يکی از دلايل آن می تواند فعاليت های فيزيکی انسان هايی باشد که با سگ زندگی می کنند و بخشی از زمان روزانه خود به پياده روی به همراه دوست وفادار خود می پردازند.
يافته های يک تحقيق ديگر که بر روی ۵۲۰۰ انسان بزرگسال انجام شده، حاکی از آن است که دارندگان سگ از ديگران فعال تر بوده و ۵۴ درصد بيشتر به سطح پيشنهادی فعاليت های فيزيکی روزانه دست يافته اند. انجمن قلب آمريکا به بزرگسالان توصيه می کند که جهت حفظ سلامت قلب و پيشگيری از بيماری های قلب و عروقی، «هفته ای ۵ روز، دست کم روزی ۳۰ دقيقه فعاليت هوازی با شدت متوسط، يا سه روز در هفته تمرين هوازی شديد، هر روز ۲۵ دقيقه،» را در برنامه خود بگنجانند. چنين تمرين هايی بايد در کنار حداقل دو جلسه تمرين های قدرتی برای تقويت عضلات بدن در طول هفته انجام شود.
بر اين اساس، داشتن يک حيوان خانگی علاوه بر تأثير مفيد بر روی سلامت قلب، موجب کاهش فشار خون، سطح کلسترول خون و جلوگيری از بيماری چاقی مفرط می شود. وجود حيوانات خانگی در زندگی انسان، در عين حال نقشی اثبات شده در استرس زُدايی داشته و موجب آرامش خاطر فرد می شوند.
دکتر گلن لوين در ادامه تصريح می کند که اگر شخص حيوان خانگی داشته باشد اما تمام روز در جای خود بنشيند، سيگار بکشد يا هرآنچه به دستش می رسد را در جيره غذايی خود مصرف کند و فشار خونش را نيز زير نظر نداشته باشد، سگ و گربه هم کمکی به وی نخواهند کرد: «چنين تصميمی [به تنهايی] برای کاهش ريسک بيماری های قلبی عروقی کار عاقلانه ای نيست.»