استقبال آمریکا از طرح آتش بس مصر در غزه

حسنی مبارک، رييس جمهوری مصر. (عکس: Afp)

حسنی مبارک، رييس جمهوری مصر، روز سه شنبه، پس از ملاقات با نيکولا سرکوزی، رييس جمهوری فرانسه ، در شرم الشيخ ، طرحی را برای آتش بس فوری در غزه و کمک رسانی به غير نظاميان اعلام کرد.


رييس جمهوری مصر افزود که پیش از هر چیز اسرائيل و گروه های فلسطينی بايد يک آتش بس فوری را قبول کنند، تا کمک رسانی به مردم غزه امکان پذير شود.



دومين ماده طرح مصر عبارت است از دعوت از نمايندگان اسرائيل و گروه های فلسطينی برای مذاکرات در مصر تا از وقوع جنگ مشابه‌ای در آينده جلوگيری شود.


مبارک افزود که سومين ماده اين طرح شامل دعوت از گروه های فلسطينی از جمله حماس و فتح برای گفت و گو و مصالحه است.


نيکولا سرکوزی نيز می گوید که اسرائيل بايد متوجه شود که حملاتی از این دست امنيتش را تضمين نمی کند.


در همين حال گابريلا شالو سفير اسرائيل در مصر گفت کشورش طرح حسنی مبارک را با جديت بررسی می کند.


آمريکا و رييس تشکيلات خودگردان فلسطينی نیز از پيشنهاد آتش بسی که از سوی فرانسه و مصر ارائه شده، استقبال کردند.


کاندوليزا رايس، وزير خارجه آمريکا نیز در این مورد گفته است که « کشورش خواهان برقراری آتش بسی پايدار و با دوام در غزه است.»


خانم رايس افزود: «آتش بسی که موجب بازگشت به وضعيت قبلی شود غير قابل پذيرش است و دوامی نخواهد داشت. بايد به سرعت به آتش بسی دست يابيم که پايدار باشد و امنيت واقعی به همراه بياورد.»


واکنش حماس


در همین حال، به گزارش خبرگزاری آلمان، اسامه حمدان سخنگوی حماس روز سه شنبه اعلام کرد که تا وقتی نيروهای اسرائيلی در غزه حضور دارند، اين گروه هيچگونه آتش‌بسی را نمی پذيرد.


عمليات نظامی نيروهای اسرائيلی روز سه شنبه ادامه يافته و نيروهای اسرائيل دامنه عمليات خود را در نوار غزه، به شهر خان يونس -واقع در جنوب نوار غزه- گسترش دادند.


روز سه شنبه، بيش از ۴۰ نفر بر اثر حمله اسرائيل به يک مدرسه تحت پوشش سازمان ملل کشته شدند. این مدرسه در اردوگاه پناهندگان «جبليه» در شمال نوار غزه قرار دارد. اسرائيل می گويد «نيروهای حماس در اين مدرسه پناه گرفته بودند.»


به گزارش خبرگزاری آلمان، ساکنان اين اردوگاه پيشتر گفته بودند که نيروهای حماس از نزديکی اين مدرسه به سربازان اسرائيلی شليک کرده‌اند و نه از داخل آن.


منابع پزشکی فلسطينی همچنين اعلام کردند که حدود ۶۰۰ نفر تاکنون در نوار غزه کشته شده و بيش از سه هزار نفر زخمی شده اند. سازمان ملل می گويد که يک سوم کشته شدگان غير نظامی بوده اند.