کمک آلمان به موزه موسیقی ایران

موزه موسيقی ايران با امضای تفاهم‌نامه‌ای همکاری تازه‌ای را با دانشکده موسيقی شهر هانوفر و دانشگاه هيلدسهايم در آلمان جهت ديجيتالی و امروزی کردن گنجينه موسيقی‌اش آغاز کرده است.

اين موزه هنری از جمله اندک نهادهايی است که بدون هيچگونه وابستگی به دولت از آبانماه سال ۸۸ از سوی هنرمندان پيشکسوت و دلسوز موسيقی در تهران بنيان گرفته است. بالا بردن کيفيت موسيقی ضبط شده گذشته و حال ايران يکی از هدف‌های اوليه موزه موسيقی ايران است.

Your browser doesn’t support HTML5

گزارش شهرام میریان در مورد کمک آلمان به موزه مسیقی ایران


به گفته علی مرادخانی مدير اين موزه ديجيتالی کردن موسيقی ضبط شده گذشته و حال ايران ضمن حفظ و نگهداری ميراث موسيقايی و فرهنگی ايران راه را برای تحقيق دانشجويان و پژوهشگران هم هموار می‌کند.

مرکز موسيقی جهان وابسته به دانشگاه هيلدسهايم يکی از مراکز معتبر علمی است که سوای ايران تاکنون ميراث فرهنگ مصوت ديگر کشورها را نيز ديجيتالی و امروزی کرده است.

در ضمن شهر هانوفر آلمان هم با پيشينه‌ای ۱۰۰ ساله در ضبط و توليد صفحات گرامافون با ايران همکاری داشته و نخستين صفحات موسيقی ايرانی در ۹۰ سال پيش در همين شهر هانوفر ضبط می‌شد.

با همکاری تازه‌ای که ميان موزه موسيقی ايران و دانشگاه هيلدسهايم در آلمان آغاز شده حدود ۱۴ هزار صفحه قديمی، کاست و نوار موسيقی ايرانی به صورت ديجيتالی و امروزی در اختيار پژوهشگران در سراسر دنيا قرار می‌گيرد. در طرح تازه نه تنها گنجينه موسيقی گذشته بلکه آثار اخيرا ضبط شده موسيقی ايرانی هم به روش ديجيتال بازسازی و آرشيو می‌شود.