«اقتصاد ايران به نفت بالای صد دلار معتاد شده است»

پالایشگاه نفت در تهران

فریدون خاوند، استاد اقتصاد در پاریس به رادیو فردا می گوید «واقعيت اين است که اقتصاد ايران به نفت بالای صد دلار، معتاد شده است و همه چيز در جمهوری اسلامی به قيمت نفت، آنهم در اين سطح، وابسته شده است.»

تحلیلگر اقتصادی رادیو فردا می گوید قيمت نفت ديروز در بازار نيويورک شش درصد و در بازار لندن چيزی حدود پنج درصد سقوط کرد.

البته آسمان به زمين نيامده است. بازار جهانی نفت را می شود همچنان پررونق توصيف کرد.

ولی با توجه به آنچه که در صحنه اقتصادی دنيا می گذرد، اين گونه تکانه ها در مورد قيمت نفت را نبايد بی اهميت تلقی کرد.

تحولات بازار جهانی نفت ارتباط نزديکی به تحولات در مهم ترين کانون های اقتصادی دنيا دارد که همان طور که آگاهی داريد، اين کانون ها در وضعيت اقتصادی خوبی قرار ندارند.

همين ديروز «پنجشنبه سياه» برای بازارهای اقتصادی جهان دوباره تکرار شد و شاخص های کل سهام هم در اروپا و هم در آمريکا به شدت سقوط کردند.

سازمان های مهم اقتصادی مثل بانک جهانی و صندوق بين المللی پول و بانک فدرآل آمريکا نسبت به چشم اندازهای اقتصادی دنيا درکوتاه مدت بدبين هستند.

در اروپا بحران بدهی های دولتی بيداد می کند. در آمريکا هم از رشد اقتصادی خبری نيست. ازآن سو از چين هم خبرهای خوشی به گوش نمی رسد و در بخش صنعتی اين کشور، نشانه های از نفس افتادگی ديده می شود.

طبعا مجموعه اين عوامل قيمت نفت را هم کاهش می دهد. چون تقاضای نفت تابعی از فعاليت های اقتصادی در دنياست و اگر حرکت چرخ فعاليت اقتصادی در دنيا کند شود، طبيعتا به نفت کمتری هم احتياج هست و از رونق بازار اين کالا کاسته می شود.

اگر کاهش قيمت نفت کماکان ادامه پيدا کند ، فکر می کنيد که امکان اين وجود دارد که کشورهای عضو اپک تصميم بگيرند که فروش نفت را پايين بياورند تا قيمت آن را بالا ببرند؟

درواقع سازمان اپک به عنوان يک کارتل همين نقش را بر عهده دارد و در برخی موارد هم به خوبی از انجام اين کار برمی آيد.

ولی در شرايط فعلی و با توجه به اختلاف نظرهای سياسی شديد در درون اپک به خصوص بين ايران و عربستان سعودی، بعيد به نظر می رسد که اين کشور بتوانند بر سر پايين آوردن عرضه برای بالا بردن قيمت به توافق برسند.

در صورت تغيير وضعيت در بازار جهانی نفت، جمهوری اسلامی ايران تا چه حد می تواند کاهش قيمت اين کالا را تحمل کند؟

بر پايه آمار سازمان اپک، قيمت هر بشکه نفت صادراتی ايران در ماه اگوست، نزديک به يکصد و پنج دلار بود.

واقعيت اين است که اقتصاد ايران به نفت بالای صد دلار، معتاد شده است و همه چيز در جمهوری اسلامی به قيمت نفت، آنهم در اين سطح، وابسته شده است.

از بودجه سالانه تا واردات انبوه گرفته تا يارانه های نقدی که به خانواده ها پرداخت می شود رابطه مستقيمی با قيمت نفت دارد.

با توجه به رونق دراز مدت بازار جهانی نفت ، مسئولان ارشد جمهوری اسلامی اصولا فراموش کرده اند که تاريخ نفت، تاريخ نوسان های شديد است.

همين فراموشی باعث شده است که ايران بيشتر و بيشتر در اعتياد به نفت فرو رود و اين فراموشی طبعا برای اقتصاد ايران خطرناک است.