بررسی روزنامه های صبح دو شنبه ایران

روزنامه سرمایه، به نقل از نمایندگان عضو فراکسیون اقلیت مجلس خبر داد که استیضاح وزرا و احضار رییس جمهوری در دستور کار این فراکسیون قرار گرفته است.

روزنامه سرمایه، به نقل از نمایندگان عضو فراکسیون اقلیت مجلس خبر داد که استیضاح وزرا و احضار رییس جمهوری در دستور کار این فراکسیون قرار گرفته است.


این روزنامه از قول نورالدین پیر موذن، مخبر اقلیت مجلس نوشت که اگر سوال از وزرا كار ساز نشود، اهرم‌های ديگر نظير استيضاح وزرا و احضار رييس ‌جمهوری در دستور كار فراكسيون اقليت است كه حسب اتفاقات روزهای آينده در كشور درباره آن تصميم ‌گيری و اقدام خواهد شد.


مخبر فراکسیون اقلیت مجلس هم چنین گفت که به دليل تلاش هيات رييسه مجلس در پژواک نيافتن انتقادهای نمايندگان مجلس و نيز خدشه وارد آمده به جايگاه نظارتی نمايندگان، وهمچنين به دنبال عدم توانايی دولت نهم در حل مشكلات سياسی، اقتصادی و اجتماعی كشور، قرار است فراكسيون اقليت در جلسه روز سه‌شنبه ، تصميماتی بگيرد تا در آخرين سال كاری مجلس از اهرم نظارتی خود استفاده كند.


«برنامه جمهوری اسلامی در برابر تحریم های جهانی»


روزنامه رسالت، سخنان علی اکبر ناطق نوری درباره برنامه جمهوری اسلامی در برابر تحریم های جهانی را منعکس کرده است.


به نوشته این روزنامه، مشاور رهبر جمهورى اسلامی گفت که چنين تحريم هايى از مدتها پيش در شوراى عالى امنيت ملى پيش بينى شده بود و لذا برنامه ريزى هاى لازم براى صادرات، واردات و سيستم مالى کشور انجام شده است.



ناطق نوری: ممکن است تحريم هاى اخير عليه جمهوری اسلامی، به اقتصاد و مديريت کشور فشار آورد، اما انسجام و وحدت براى دستيابى به انرژى صلح آميز هسته‌ای، اين تحريم ها را نقش بر آب خواهد کرد. رسالت

ناطق نوری در عین حال تاکید کرد که ممکن است تحريم هاى اخير عليه جمهوری اسلامی، به اقتصاد و مديريت کشور فشار آورد، اما انسجام و وحدت براى دستيابى به انرژى صلح آميز هسته‌ای، اين تحريم ها را نقش بر آب خواهد کرد.


پروژه های ناقص


روزنامه کیهان، به نقل از ریيس بازرسی كل كشور نوشت که برخی حاضرند به خاطر پول و به قيمت جان مردم و آبروی كشور، پروژه ها را ناقص اجرا كنند.


محمد نیازی همچنین رعايت قانون منع مداخله كاركنان دولت در معاملات و قراردادهای دولتی را يادآور شده و اعلام کرد که در صورت عدم اجرای اين قانون، منافع شخصی بر منافع سازمانی و ملی ترجيح داده می شود و منشا فساد خواهد شد.


به گفته رییس سازمان بازرسی کل کشور، عدم بررسي دقيق صورت وضعيت پيمانكاران، ضعف مطالعات اوليه برای توجيه فنی و اقتصادی پروژه ها، وارد كردن فشارهای سياسی و اجتماعی برای اجرای طرح هايي كه دلايل و توجيه اقتصادی ندارند و ضعف عملكرد ناظرين از جمله آسيب های موجود در جریان اجرای پروژه های کشور است.


گرانی مسکن و لبخند وزیر


روزنامه خراسان، ازسكوت و لبخند وزیر مسکن در برابرسوال خبرنگاران درباره دلایل گرانی مسكن خبر داد.


به نوشته این روزنامه، در حالی كه قرار بود در پايان جلسه علنی ديروز مجلس نشست غيرعلنی نمايندگان با وزير مسكن درباره گرانی های اخير برگزار شود، ابوترابی فرد نايب رییس مجلس از برگزاری اين نشست در روز سه شنبه خبر داد و سعيدی كيا وزير مسكن نيز كه ديروز در مجلس حاضر شده بود در پاسخ به سوالات مكرر خبرنگاران تنها لبخند زده و سكوت كرده است.


مطبوعات ایران پیشتر خبر داده بودند که قیمت مسکن در ماه های اخیر تا چهل در صد افزایش یافته است.


تذكرات ۱۵۰ نماينده مجلس به دولت درباره بودجه


روزنامه جمهوری اسلامی، از تذكرات مهم ۱۵۰ نماينده مجلس به دولت درباره بودجه سال ۸۶ خبر داده است.



۱۵۰ تن از اعضای مجلس در بیانیه ای از دولت خواستند تا در لايحه بودجه سال آينده به سياست های اقتصاد ملی از جمله زمين و مسكن و وابستگی بودجه عمومی دولت به درآمدهای نفتی، بی انضباطی مالی در بودجه، و بحث بنزين توجه داشته باشد.
روزنامه جمهوری اسلامی

به نوشته این روزنامه، روز گذشته ۱۵۰ نفر از نمایندگان مجلس در بیانیه ای از دولت خواستند تا در لايحه بودجه سال آينده به سياست های اقتصاد ملی از جمله زمين و مسكن و وابستگی بودجه عمومی دولت به درآمدهای نفتی، بی انضباطی مالی در بودجه، و بحث بنزين توجه داشته باشد.


این بیانیه که در هشت بند تنظیم شده و روز گذشته در مجلس قرائت شد، همچنین از دولت خواسته تا همزمان با ارائه لایحه بودجه سال آینده، گزارش تفصيلی حاوی شرايط متغيرهای عمده اقتصادی كشور و نسبت آنها را با اوضاع اقتصادی بين المللی به مجلس ارائه کند.


به نوشته جمهوری اسلامی، نمایندگان مجلس همچنین خواستار تضمین دولت برای تحقق مواردی شده اند که دولت با طرح آنها از مجلس بودجه گرفته است.


انتقاد از« صندوق ضد امپریالیستی»


روزنامه کارگزاران، خبر از توافق جمهوری اسلامی و ونزوئلا برای تشکیل صندوق مشترک دو میلیارد دلاری تحت عنوان « صندوق ضد امپریالیستی» داده است.


این روزنامه در سرمقاله امروز خود هدف از ایجاد چنین صندوقی را که حاصل سفر اخیر احمدی نژاد به ونزوئلا است را مورد انتقاد قرار داده و با اشاره به این که بر اساس قانون هر قرار داد بیش از ۲۰میلیون دلاری خارجی نیاز به اخذ مجوز از مجلس دارد، آن را از نظر قانونی مورد مناقشه قرار داده است.


کارگزاران، در عین حال با اشاره به این که هدف از ایجاد چنین صندوقی کمک به کشورهای ضد امپریالست عنوان شده، نوشت که چرا باید برای چیزی که امکان تحقق آن وجود ندارد هزینه بپردازیم و امیدهایی را در میان کشورهای ضدامپریالیست ـ که معلوم نیست کدام کشورها با چه ویژگی ها و در کدام مناطق جغرافیایی هستندـ ایجاد کنیم تا بعدها به بد عهدی متهم شویم .


«دیپلمات های ایرانی و لیست سیا»


روزنامه جام جم ، در خبری ادعا کرد که فهرست بيست نفره ای از سوی سازمان سيا برای ربودن ديپلمات های ايران فراهم شده است.


این روزنامه، منبع این خبر را «برخي سرويس های امنيتی دوست در خاورميانه» عنوان کرد و نوشت که قرار است در فرصت مناسب ، اعضای گروه ياد شده ربوده و به پايگاه های نظامی امريکا و اسرایيل منتقل شوند.


لغو حکم اعدام


روزنامه اعتماد ملی ، از لغو حکم اعدام نازنین فاتحی و محکومیت این دختر متهم به قتل به پرداخت دیه خبر داده است.


به نوشته اين روزنامه، اين دختر ۱۷ ساله که در اسفند ماه سال ۸۳ در حوالی کرج جوان ۲۳ ساله ای را در دفاع از خود و برادر‌زاده‌ اش به قتل رسانده، پيش تر توسط شعبه ۷۱ دادگاه عمومی تهران به قصاص محکوم شده بود.


با پيگيری نهادها و مدافعان حقوق بشر، فاتحی بار ديگر در شعبه ۷۴ دادگاه عمومی تهران محاکمه، و با رای اکثريت قضات شعبه ۷۴ دادگاه کيفری استان تهران به پرداخت ۳۰ ميليون تومان ديه محکوم شد.


اعتماد ملی همچنین نوشت که شادی صدر، وکیل نازنین فاتحی از این که دادگاه اتهام موکلش را قتل غیر عمد تشخیص داده انتقاد کرده و گفته که برای اثبات دفاع مشروع دلايل كافی به دادگاه ارائه کرده بود.