اینترنت از فضا

آژانس فضايی ناسا می گويد که به تازگی نخستين شبکه ارتباطی اینترنت فضايی را با موفقيت کامل آزمايش کرده است.


متخصصين ناسا و مهندسين اين آژانس در شهر پاسادنای کاليفرنيا، با استفاده از نرم افزاری موسوم به «دی تی ان» ( Disruption Tolerant Network) موفق شدند چندين تصوير فضايی را از فاصله ۳۰ ميليون کيلومتری به زمين و از زمين به فضا بفرستند.


ادريان هوک، مدير گروه شبکه معماری ارتباط فضايی آژانس ناسا می گويد:« اين اولين قدم در جهت ايجاد شبکه جديد ارتباطی و اينترنت بين سياره ای است.»


حدود ده سال پيش آژانس فضايی ناسا همراه با «وينت کئرف»، معاون شرکت گوگل طراحی اين نرم افزار را آغاز کردند.


نرم افزار جديد «دی تی ان» روشی متفاوت از اينترنت های مورد استفاده در روی زمين را بکار می گيرد.


اينترنت بين سياره ای بايد قدرت مقاومت درمقابل تاخيرها، قطعی ها و گسيختگی های ارتباطی در فضا را داشته باشد.


هنگام انتقال سفينه فضايی به پشت سياره و يا زمانيکه توفان های فضايی رخ می دهد احتمال قطع ارتباط بيشتر می شود.


ارسال و دريافت اطلاعات از سياره مريخ بين سه و ۲۰ دقيقه طول می کشد.


بر خلاف اصول «تی سی پی- آی پی» که بر روی زمين مورد استفاده قرار می گيرد، سيستم جدی «دی تی ان» با روش ارتباطی موسوم به پايان تا پايان کار نمی کند. يعنی در صورت عدم دريافت اطلاعات ارسالی به دليل قطع شدن ارتباط ، اطلاعات مذبور از بين نمی رود.


به گفته متخصصين ناسا تعداد نوودهای ارتباطی بين زمين و فضا ۱۰ عدد است. اين «انبار و انتقال اطلاعات» تا زمانی که اطلاعات به هدف تعين شده برسد، ادامه می يابد.


لیـگ تارگرسئن مدير عمليات آزمايش دی تی ان می گويد که « روشی که فضانوردان اکنون بکار می گيرند، روش غير خودکار است. يعنی مرکز فرماندهی برای ارسال اطلاعات مشخص بايد زمان ، مکان ارسال و زمان و محل دريافت را از قبل برنامه ريزی کند.»


علاوه بر اين ، پيوند ها و لينک ها لازم بايد توسط مرکز فرماندهی ايجاد شود. ولی با استفاده از روش «دی تی ان» تمام اين عمليات، خود به خود و بصورت اتوماتيک انجام می گيرد. آزمايش نرم افزار جديد ارتباطی از ماه اکتبر آغاز شده و ميان مراکز فرماندهی ناسا و سفينه فضايی ائپوکسی در سياره مريخ در حال انجام است.