قرارداد نفتی يک ميليارد و ۷۶۰ ميليون دلاری ایران و چین

قرارداد نفتی بين شرکت ملی نفت ايران و چين با حضور غلامحسين نوذری، وزير نفت ايران و سفير چين در تهران به امضا رسيده است. (عکس: ایرنا)

شرکت ملی نفت ايران برای توسعه ميدان نفت آزادگان شمالی، در نزديکی مرز عراق، قرار دادی به ارزش يک ميليارد و ۷۶۰ ميليون دلار با چين امضا کرد.

به گزارش خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ايرنا، اين قرارداد روز چهارشنبه بين شرکت ملی نفت ايران و شرکت «سی.ان.پی.سی» چين با حضور غلامحسين نوذری، وزير نفت ايران، و سفير چين در تهران به امضا رسيد.

به گفته وزير نفت ايران، تخمين زده می‌شود که ظرفیت اين ميدان نفتی شش ميليارد بشکه نفت باشد.

غلامحسین نوذری، وزیر نفت ایران، همچنین گفته است که در فاز اول این طرح روزانه به طور متوسط ۷۵ هزار بشکه نفت خام به مدت ۲۵ سال از اين ميدان استخراج خواهد شد.

به گزارش ایرنا، آقای نوذری افزود که با بهره برداری از فازهای اول و دوم اين پروژه، در مجموع روزانه ۱۵۰ هزار بشکه نفت خام از این میدان و در ۲۵ سال ۵۰۰ ميليون بشکه نفت توليد می‌شود.

ميدان نفتی آزادگان شمالی در ۱۲۰ کيلومتری غرب اهواز، منطقه مرزی بين ايران و عراق، واقع شده و دارای مساحتی در حدود ۴۶۰ کيلومتر مربع است.

يک سال پيش شرکت چينی «سينوپک» نيز برای اکتشاف و توسعه ميدان نفتی يادآوران، قراردادی به ارزش دو ميليارد دلار با ايران امضا کرد.

در حالی که به علت تحريم و محدوديت‌ها بر سر برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی، شرکت‌های نفتی غربی از سرمايه گذاری در صنعت نفت ايران خودداری کرده‌اند، چين و روسيه روابط اقتصادی خود با ايران را گسترش داده‌اند.

شرکت روسی «گازپروم نفت»، وابسته به شرکت گازپروم، نيز اخيرا خواستار مشارکت در بهره‌برداری از دو حوزه نفتی در ايران شده است.

به گزارش ايرنا، معاون شرکت «گازپروم نفت» اعلام کرده بود که این شرکت تمايل خود برای بهره‌برداری از حوزه‌های نفتی آزادگان جنوبی و آزادگان شمالی را به اطلاع مسئولان جمهوری اسلامی رسانده است.

شرکت گازپروم و شرکت ملی نفت ايران تابستان گذشته توافقنامه‌ای را برای همکاری در زمينه‌های نفت و گاز امضا کرده‌اند.