ترکمنستان توليد گاز در دریای خزر را آغاز کرد

ترکمنستان روز پنج شنبه توليد صنعتی-تجاری گاز را در حوزه‌های گازی واقع در دریای دريای خزر آغاز کرد.

روزنامه دولتی «ترکمنستان بی‌طرف» (Neutral Turkmenistan) طی مقاله ای با استناد به سخنان قربانقلی بردی محمداف رئيس جمهور اين کشور نوشته است که «آغاز توليد گاز طبيعی در آب‌های تحت مالکيت ترکمستان در خزر نه تنها برای اقتصاد کشور، بلکه برای سياست تامين امنيت جهانی انرژی ترکمنستان و همکار‌ي‌های بين المللی اهميت بسزايی دارد.»
دستور ساخت يک پالايشگاه فرآوری گاز و پايانه (پمپاژ گاز) در نزديکی منطقه «کيانلی» در ساحل خزر برای پمپاژ گاز توليد شده در آبهای دریای خزر توسط رئيس جمهوری اين کشور صادر شده است. در حال حاضر کمپانی مالزيايی «پتروناس» مسئول بهره‌بردای از گاز توليد شده در ميادين «ترکمن خزر» در آبهای تحت مالکليت ترکمنستان است.
در ادامه مقاله با استناد به نتايج تحقيقات متخصصين داخلی و خارجی پيش بينی شده است که حدود نيمی از ذخاير نفتی و يک چهارم ذخاير گازی دريای خزر در آبهای تحت مالکيت ترکمنستان قرار گرفته است.
ذخاير نفت دريای خزر از ۱۷ تا ۳۳ ميليارد بشکه نفت پيش‌بينی شده است. اين منطقه همچنين دارای ۸ تريليون متر مکعب ذخاير گازی تثبيت شده است.

ترکمنستان اخيرا همکاری گسترده ای با شرکت‌های بزرگ خارجی مانند «دراگون اويل» امارات و «پتروناس» مالزی، RWE آلمان و همچنين غول‌های نفتی اروپايی و امريکايی آغاز کرده است.

اين کشور در نظر دارد تا چهار سال آينده توليد گاز خود را به ۱۰۰ ميليارد متر مکعب در سال برساند.

ترکمنستان يک ماه پيش برای اولين بار يک چاه نفتی نيز در بخش آب‌های کم‌عمق دريای خزر حفر کرد. انتظار می‌رود ترکمنستان از چاه شماره ۱۴۷ که در عمق ۴۴۰۰ متری خزر در ميدان نفتی «کوتور تپه» حفر شده است، روزانه ۸۰۰ تن نفت استخراج کند.

پايگاه خبری «اخبار دولتی ترکمن» نيز در مقاله ای درباره آغاز توليد گاز در دريای خزر، از قول مسئولين دولتی نوشته است که دولت اين کشور از تمام ظرفيتهای موجود برای جذب سرمايه های خارجی و همکاری با شرکتهای بزرگ نفت و گاز در راستای استخراج منابع هيدروکربوری دريای خزر استفاده خواهد کرد.

به گزارش اين پايگاه خبری، انگيزه اين کار، موفقيت شرکت «پتروناس» در سرمايه گذاری، اکتشاف و توليد گاز در پروژه بلوک شماره یک ترکمنستان در دريای خزر است، چرا که اين شرکت اولين شريک ترکمنستان است که موفق به توليد گاز در آبهای تحت مالکيت دولت عشق آباد در خزر شده است.

ترکمنستان در سال ۱۹۹۶ با شرکت پتروناس قراردادی از نوع «مشارکت در توليد» امضا کرد و بر اساس اين قرارداد شرکت مذکور مجوز اکتشاف، سرمايه گذاری و توليد گاز از بلوک ۱ خزر را دريافت کرد.

در ۱۵ سال گذشته، عمليات لرزه نگاری و اکتشاف گسترده ای در ميادين گازی و نفتی مختومقلی، اووئز، مشروکوف، دياربکر و قاراقول دنيز ترکمستان در چهارچوب قرارداد «بلوک ۱ خزر» در ساحل و عمق دريا انجام گرفته است و چهار و نيم ميليارد دلار سرمايه گذاری انجام شده است. نتايج اين عملاتها تاکنون اکتشاف ۷۵ ميليون تن نفت و ميعانات گازی، همچنين ۲۴۵ ميليارد متر مکعب گاز طبيعی در اين ميادين بوده است.

ايران: بودجه برای اکتشاف و توليد گاز در خزر نداريم

در این میان عماد حسينی سخنگوی کميسيون انرژی مجلس شورای اسلامی روز سه شنبه در گفتگو با خبرگزاری نيمه رسمی فارس اظهار داشته است که پروژه های لرزه نگاری، اکتشاف و حفاری ايران در دريای خزر با مشکلات مالی مواجه شده است. بگفته وی، دامنه اين مشکلات مالی حتی به پيمانگاران و کارمندان پروژه ها نيز رسيده است.

وی اظهار ناراحتی کرده است که ايران تاکنون نتوانسته از دريای خزر نفت وگاز استخراج کند و گفته است که هنوز برای اين مشکل چاره ای انديشيده نشده است.

ايران در چند سال گذشته فعاليت‌هايی در زمينه اکتشاف و حفاری در دريای خزر داشته است. اخيرا سومين شناور يدک‌کش و پشتيبان (کاسپين سه) به منظور ارائه خدمات به سکوی نيمه‌شناور اميرکبير (البرز) در دريای خزر به آب انداخته شد. از دو سال گذشته فعاليت‌های اکتشافی سکوی نيمه‌شناور اميرکبير در آب‌های حاکميتی ايران در دريای خزر با حفاری يک حلقه چاه اکتشافی تا عمق چهار هزار و ۵۰۰ متری از بستر دريا آغاز شده، اما تاکنون به نتيجه‌ای نرسيده است.
ايران می‌گويد که در آب‌های تحت مالکيت خود ۴۶ ساختار هيدروکربوری کشف کرده است، اما با توجه به اين که ايران فن‌آوری توليد نفت و گاز در آب‌هايی با عمق بالای هزار متر را ندارد و شرکت‌های خارجی نيز به خاطر تحريم‌های بين‌المللی ريسک همکاری با ايران را به جان نمی‌خرند، اقدامات ملموسی در جهت بهره‌برداری از منابع انرژی خزر نتوانسته انجام دهد.