موسوى: نبايد با ماجراجويى هزينه هاى بيشتر به مردم تحميل كرد

میر حسین موسوی در بيانيه ها و اظهار نظرهاى مختلف خود اعلام كرده است كه دولت محمود احمدى نژاد برآمده از راى ملت ايران نيست و به همين دليل مشروعيت ندارد.

مير حسين موسوى، نامزد معترض به انتخابات، روز چهارشنبه اعلام كرد: «نبايد اجازه داده شود كه با رفتارهاى ماجراجويانه هزينه هاى بيشترى به مردم تحميل شود.»

آقاى موسوى كه در ديدار با شوراى مركزى فراكسيون خط امام مجلس – جناح اقليت – سخن مى گفت، بار ديگر با تحريم ايران از سوى قدرت هاى جهانى بر سر برنامه اتمى تهران مخالفت كرد و گفت: «نمى توانيم با تحريم كشور و تضييع حقوق ملى خود توسط كشورهاى ديگر موافق باشيم.»

به گفته نخست وزير سابق ايران، «جنبش اعتراض مردم به مراتب بيشتر از مسئولان رسمى نسبت به منافع ملى متعهد است. كشورهاى خارجى با اميد بستن به عدم كارآمدى مسئولين مترصد امتياز گرفتن از كشور هستند ما بايد صيانت از منافع ملى را در اولويت توجهات خود قرار دهيم.»

اين نامزد انتخابات رياست جمهورى در بيانيه ها و اظهار نظرهاى مختلف خود اعلام كرده است كه دولت محمود احمدى نژاد برآمده از راى ملت ايران نيست و به همين دليل مشروعيت ندارد.

اعتراض ها به نتايج انتخابات كه به دانشگاه ها نيز كشيده است، در حالى ادامه دارد كه قرار است نمايندگان جمهورى اسلامى روز پنجشنبه با طرف هاى خود در گروه پنج به علاوه يك در ژنو ديدار و گفت و گو كنند.

هدف اين ديدار ارائه پاسخ ايران به پيشنهاد اين گروه در باره تعليق فعاليت هاى غنى سازى تهران در قبال مشوق هاى اقتصادى و همچنين آغاز مذاكرات اصلى هسته اى ميان طرف ها درگير است.

«همسويى با منافع بيگانگان»

مير حسين موسوى در ادامه سخنان خود بدون اشاره به نام گروه يا فرد خاصى گفته است: «امروز كسانى كه در سوابق عملكردشان شواهد روشنى از گرايش به غرب و بيگانگان وجود دارد ما را متهم به همسويى با منافع بيگانگان مى كنند و يا سعى مى كنند با پرونده سازى فضاى فشار ايجاد كنند.»

جريان هاى اصولگراى جمهورى اسلامى ايران در واكنش به اعتراض هاى خيابانى معترضان به نتايج انتخابات، جنبش سبز را به دنباله روى از خواست كشورهاى غربى براى آنچه نا آرامى و اغتشاش خوانده اند، متهم مى كنند.

در كيفرخواست دادستانى عمومى و انقلاب تهران عليه بازداشت شدگان حوادث پس از انتخابات بارها بر همسويى آنها با رسانه ها، سازمان هاى جاسوسى و همچنين شخصيت هاى غربى براى راه اندازى «انقلاب مخملى» تاكيد شده بود.

رسانه هاى نزديك به جريان تندروى اصولگرا و صدا و سيماى جمهورى اسلامى جريان اين دادگاه ها را به طور وسيعى پوشش داده و آنچه را كه «اعتراف» هاى متهمان «انقلاب مخملى» در ايران خوانده اند منتشر كرده اند.

نخست وزير سابق ايران در بخش ديگرى از اظهارات خود گفته است: «برخى حوادث مانند اتفاقات بازداشتگاه كهريزك و برخوردهاى خلاف قانون با افراد بازداشتى و نيز برخوردهاى تند با دانشجويان فضاى جامعه (بويژه جوانان) را بسيار تند كرده است.»

آقاى موسوى خواستار آن شده است «عوامل امنيتى و انتظامى» با «اجتناب از برخوردهاى ناخواسته» از «راديكال تر شدن فضاى جامعه جلوگيرى كنند.»

به دنبال بازداشت معترضان به انتخابات دهم رياست جمهورى، برخى از آنها به بازداشتگاه كهريزك – زير نظر نيروى انتظامى – منتقل شدند كه بر اساس آمار رسمى مرگ حداقل سه نفر در اين زندان تاييد شده است.

فرمانده نيروى انتظامى جمهورى اسلامى روز چهارشنبه اعلام كرد: بين هفت تا ده نفر از عوامل و مجريان اتفاقات در اين بازداشتگاه بازداشت شده اند.

وى به درجه نظامی و زمان محاكمه اين افراد اشاره اى نكرد.