۴۲ کشته در حمله یک هلی‌کوپتر و شناور نظامی به قایق پناهجویان سومالی

گزارش سازمان ملل و منابع یمنی حاکی است که در جریان حمله یک هلی‌کوپتر آپاچی و شناور نظامی به قایق حامل پناهجویان سومالیایی که اسناد سازمان ملل در دست داشتند، دستکم ۴۲ نفر کشته شدند.

به گزارش خبرگزاری‌ها، این حمله نیمه شب جمعه ۲۷ اسفند و در نزدیکی تنگه باب المندب صورت گرفته است.

شورشیان حوثی که کنترل بخش‌های زیادی از یمن را در دست دارند، ائتلاف عربی به رهبری عربستان را به دست داشتن در این حمله متهم کرده‌اند. عربستان در دو روز اخیر سواحل نزدیک بندر یمنی «الحدیده» را به شدت بمباران و شورشیان حوثی را متهم کرده است که با استفاده از قایق‌های کوچک اقدام به قاچاق سلاح می‌کند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، یک قاچاقچی یمنی که از این حمله جان سالم به در برده است گفته که این قایق پر از پناهجویان سومالی از جمله زنان و کودکان بود که قصد داشتند تا از یمن به سودان بگریزند.

حسن غالب محمد به این خبرگزاری گفته است این قایق از سواحل استان جنوبی «الحدیده» حرکت کرده بود که در ۵۰ کیلومتری ساحل به سمت تنگه باب‌المندب هدف حمله یک شناور نظامی و یک هلی‌کوپتر قرار گرفت.

او با توصیف صحنه وحشتی که در قایق حاکم بود و پناهجویان چراغ قوه روشن کرده بودند تا بگویند که پناهجویانی فقیر هستند، اظهار داشت: هلی‌کوپتر سپس آتشباری را متوقف کرد ولی بعد از اینکه شماری کشته شدند.

یک مقام ارشد آژانس پناهجویان سازمان ملل گفته است که ۴۲ جسد از آب گرفته شده است.

محمد عبدیکر، مدیر امور اضطراری در آژانس بین‌المللی مهاجرت در ژنو گفته است این حمله که حوالی ساعت سه بامداد جمعه صورت گرفت، «کاملا غیرقابل قبول» بوده و جنگجویان مسوول باید قبل از تیراندازی، بررسی می‌کردند که چه کسانی در قایق هستند.

او افزود: «حدود ۷۵ مرد و ۱۵ زن که از این حمله جان سالم به در برده‌اند به اردوگاه‌های مهاجران منتقل شده‌اند و برخی از اجساد به دلیل کمبود جا در غسالخانه، در بازار ماهی فروشان شهر حدیده قرار گرفته‌اند».

یک مقام این آژانس در یمن نیز گفته است تمام کسانی که در این قایق بودند به عنوان پناهنده ثبت‌نام شده بودند.

حوثی‌ها گفته‌اند که یک روز پیشتر هلی‌کوپتری را در حوالی همان منطقه ساقط کردند. آنها افزودند که ائتلاف عربی ظرف ۴۸ ساعت گذشته یک سلسله حملات هوایی در جنوب الحدیده انجام داد که در جریان آن یک قایق ماهی‌گیری هدف حمله یک هلی‌کوپتر قرار گرفت و چندین نفر کشته شدند.

ائتلاف عربی به رهبری عربستان که از سوی ایالات متحده حمایت می‌شود از مارس ۲۰۱۵ علیه مواضع شورشیان شیعه حوثی و متحدان آن دست به حملات زمینی و هوایی زده است، با این امید که حوثی‌ها را از صنعا، پایتخت یمن، بیرون رانده و دولت مورد حمایت سازمان ملل را سر کار بیاورد.

جنگ در یمن تاکنون بیش از ۱۰ هزار کشته برجای گذاشته و این کشور را در آستانه قحطی قرار داده است.

در تحولی دیگر، حمله موشکی شورشیان حوثی به یک پایگاه نیروهای طرفدار دولت منصور عبدربه هادی، رییس‌جمهوری یمن، در شرق صنعا که روز جمعه انجام شد، دستکم ۲۶ کشته برجای گذشت.

این حمله در استان مارب و با استفاده از موشک زلزال ساخت ایران و همچنین کاتیوشا صورت گرفته است.