تشکیل کمیته‌های مشترک مرزی ایران و عراق و خطر «نفوذ تروریست‌ها»

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران خواستار تشکیل کمیته‌های مشترک مرزی میان ایران و عراق شد

رییس ستاد کل نیروهای مسلح ایران گفت برای ایجاد امنیت در منطقه ضروری‌ست که کمیته‌های مشترک مرزی میان ایران و عراق تشکیل شود.

به گزارش خبرگزاری ایسنا٬ محمدحسین باقری این موضوع را در دیدار با فالح فیاض دبیر شورای عالی امنیت ملی عراق که در ستاد کل نیروهای مسلح ایران حضور یافته بود بیان کرد.

Your browser doesn’t support HTML5

گزارش رادیویی شاهین بشیری در مورد پیشنهاد ایران برای تشکیل کمیته‌های مشترک مرزی با عراق

رییس ستاد کل نیروهای مسلح ایران در این دیدار ضمن تاکید بر آمادگی جمهوری اسلامی برای هرگونه همکاری‌ دفاعی در ابعاد و سطوح مختلف با ارتش و کشور عراق خواستار مقابله این کشور با هرگونه گرایش‌ تجزیه‌طلبانه و تفرقه‌انگیز شد.

حسین آرین٬ کارشناس نظامی در بریتانیا، اهداف تشکیل کمیته‌های مشترک مرزی میان ایران و عراق را در راستای نگرانی‌های هر دو کشور و بخصوص ایران از نفوذ نیروهای گروه‌های تروریستی و از جمله گروه موسوم به حکومت اسلامی تلقی می‌کند و معتقد است «علاوه بر این گروه٬ جمهوری اسلامی برای مقابله با نفوذ برخی گروه‌های کرد به‌ویژه حزب دمکرات کردستان نیز مایل به همکاری بیشتر با عراق است».

آنچه رییس ستاد کل نیروهای مسلح ایران در دیدار با دبیر شورای عالی امنیت ملی عراق در مورد تشکیل کمیته‌های مشترک مرزی مطرح کرده٬ در حقیقت جزو اولویت‌های نخست این فرمانده نظامی از هنگام تصدی این مقام بوده است که ۱۵ تیر ۹۵ پس از مراسم معارفه در سمت جدید طی گفت‌وگویی با تلویزیون جمهوری اسلامی داشت.

نگرانی‌های ایران از نفوذ گروه حکومت اسلامی در ایران ریشه در سخنان آیت‌الله خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی دارد که پیش از این بیان کرده بود آمریکا این گروه را تجهیز می‌کند و به همین دلیل جلوگیری از نفوذ این گروه را برای نیروهای امنیتی ایران تا این حد مهم تلقی کرده بود.

رییس ستاد کل نیروهای مسلح ایران در دیدار با دبیر شورای عالی امنیت ملی عراق ابراز امیدواری کرده است که ارتش عراق بتواند هرچه سریع‌تر با بیرون راندن تروریست‌ها از موصل و دیگر مناطق این کشور، به گفته وی «اقتدار فراگیر خود» را بر تمامی سرزمین عراق اعمال کند.

وی همچینین خواستار مراقبت و هوشیاری نسبت به «طرح‌ها و توطئه‌هایی» شد که به باور وی توسط برخی قدرت‌های فرامنطقه‌ای و منطقه‌ای برای اختلال در حاکمیت و امنیت ملی کشورهای مسلمان منطقه و ازجمله عراق و ایران صورت می‌گیرد.

فالح فیاض دبیر شورای عالی امنیت ملی عراق نیز در این دیدار از همکاری‌ های ایران برای آنچه وی «مقابله با اقدامات تروریستی چند سال اخیر در عراق» و «بازگشت ثبات و امنیت به این کشور» خواند قدردانی کرد.