وزیر نیرو: «۲۹۶ دریاچه مانند ارومیه» در حال خشک شدن هستند

وزیر نیرو جمهوری اسلامی ایران می‌گوید که ۲۹۶ دریاچه مانند ارومیه در کشور داریم که در حال خشک شدن هستند.

حمید چیت‌چیان روز جمعه ۲۸ شهریور در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم با اشاره به وجود ۶۰۹ دشت در کشور، گفت: از این تعداد ۲۹۶ دشت دارای بیلان منفی برداشت آب هستند که به نوعی می‌توان گفت ۲۹۶ دریاچه مانند ارومیه در کشور داریم که در حال خشک شدن هستند.

وزیر نیرو با تاکید بر اینکه تالاب‌های بسیاری در کشور وجود دارد که در شرایط «بحرانی» قرار دارند، تصریح کرد این وضعیت به سبب برداشت و مصرف آب بیش از ظرفیت طبیعت بوده است.

وی تنها راه اساسی برای احیای تالاب‌ها و سفره‌های آب زیرزمینی را کنترل و مدیریت در مصرف آب در بخش‌های کشاورزی، شرب و صنعت عنوان کرد.

ایران که در صدر واردات آن، محصولات کشاورزی از جمله برنج، گندم و سایر غلات قرر دارد، می‌گوید که به خاطر بحران کم آبی، از مهرماه سال جاری مصرف آب برای مقاصد کشاورزی را به نصف تقلیل خواهد داد.

کشاورزان ایران در سال گذشته حدود ۹۰ میلیارد متر مکعب آب در بخش کشاورزی استفاده کردند که قرار است این رقم به ۵۰ میلیارد متر مکعب کاهش یابد.

معصومه ابتکار رییس سازمان محیط زیست ایران می‌گوید که ۹۳ درصد آب مصرفی کشور به بخش کشاورزی اختصاص دارد.

اکنون چیت چیان می‌گوید هنگامی‌که به کشاورزان توصیه می‌شود در مصرف آب صرفه‌جویی کنند، گمان می‌کنند که مقصود دولت توقف کشاورزی است، در شرایطی که می‌توان از آب موجود از طریق روش‌ها و سیستم‌های نوین آبیاری استفاده بهینه‌تری کرد.

به گفته وی، «برای بقای کشاورزی و حیات کشور چاره‌ای جز مدیریت در مصرف آب نیست».

وزیر نیرو همچنین گفت که با توجه به محدودیت‌های موجود چاره‌ای وجود ندارد که آب شرب از غیرشرب (برای مصارف استحمام، نظافت و شست‌وشو) جدا شود.

چیت‌چیان می‌گوید که به سبب اضافه برداشت آب از سفره‌های زیرزمینی کیفیت آب به شدت کاهش یافته است.

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر تفکیک آب شرب و بهداشتی در شهر قم اجرا شده است، گفت: برای نمونه این طرح در بخش‌هایی از شهر مشهد به شکل پایلوت اجرا می‌شود تا بعد‌ها به سایر نقاط و شهرهای کشور تعمیم داده شود.

وزیر نیرو خاطرنشان کرد که وضعیت آب در کشور شرایط بحرانی دارد و تلاش دولت و وزارت نیرو بر مهار آن از طریق روش‌های مختلف است.