کری: ایران از موقعیت ویژه فعلی برای حل بحران هسته‌ای استفاده کند

جان کری در سفر دوره‌ای خود به آسیا در هند نیز توقف کرد.

جان کری، وزير امور خارجه آمريکا، روز دوشنبه از ايران خواست که از موقعيت و فرصت ويژه‌ای که پس از انتخاب يک ریيس جمهوری ميانه رو فراهم شده است برای رفع نگرانی‌ها در مورد برنامه هسته‌ای خود استفاده کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آقای کری گفت که در جريان مذاکرات خود با وزير امور خارجه هند، از معدود کشورهايی که هم با آمريکا و هم با ايران روابط حسنه‌ای دارد، خواسته است تا ارزيابی دقيقی از آخرين تحولات سياسی در ايران را به بحث بگذارند.

وزير خارجه آمريکا گفت:« اميدواريم که دولت هند به خاطر مناسباتی که با ايران دارد بتواند از رهبران جديد و همين طور و رهبر جمهوری اسلامی ايران بخواهد از فرصت ويژه‌ای که فراهم شده است استفاده کنند.»

وی افزود که رهبران ايران نبايد در مورد تعهد آمريکا و جامعه بين المللی دچار اشتباه محاسبه شوند و از مقامات ايران خواست تا به جامعه جهانی ثابت کنند همان طور که همواره ادعا کرده‌اند برنامه هسته‌ای این کشور واقعا غيرنظامی و صلح آميز باشد.

سلمان خورشيد، وزير امور خارجه هند، نیز ضمن ابراز اميدواری برای افزايش اقدامات ديپلماتيک در مورد بحران هسته‌ای ايران افزود: «ما اهداف و برنامه‌های رييس جمهوری جديد ايران را بررسی کرده و مورد سنجش قرار خواهيم داد.»

در جريان انتخابات رياست جمهوری ايران، حسن روحانی با شعارهای معتدل و وعده اصلاحات اجتماعی به پيروزی رسيد و به زودی به جای محمود احمدی نژاد که سياست‌های تندروانه‌ای داشت دوره رياست جمهوری خود را آغاز خواهد کرد.

اما سياست خارجی و مسايل مهم امنيتی در حوزه اختيارات آيت الله خامنه ای رهبر ايران است و بنابراين تصميم گير نهايی در زمينه برنامه هسته‌ای و مذاکرات با جامعه بين المللی نيز شخص رهبر است.

با وجودی که جمهوری اسلامی ايران همواره بر صلح آميز بودن برنامه هسته‌ای خود تاکيد کرده است کشورهای غربی نگران وجود ابعاد نظامی در اين برنامه هستند و دولت آمريکا همواره بر پيشگيری از دستيابی ايران به سلاح هسته‌ای تاکيد کرده است.

تنظيم مناسبات با ايران يکی از موارد اصلی اختلافات هند و آمريکا در سياست جهانی است. دولت هند با اعمال تحريم‌های شديد عليه صنايع انرژی و بخش مالی ايران موافق نبوده و با وجود اين تحريم‌ها معاملات نفتی خود را با ايران ادامه داده است.

در جريان کنفرانس خبری مشترک وزرای خارجه آمريکا و هند که روز دوشنبه در شهر دهلی برگزار شد جان کری از هند به خاطر کاهش خريد نفت خود از ايران قدردانی کرد و گفت که این یک «گام اساسی» برای اعمال فشار بر تهران به خاطر برنامه هسته‌ایش است.

هند از ژانویه تا ماه می امسال حدود پنج و نیم درصد از واردات نفت خود از ایران را کاهش داده است.

وزیر امور خارجه آمریکا در بخش دیگری از اظهارات خود از هند خواست تا به مقام‌های ایرانی یادآور شوند که درباره «تعهد آمریکا و جامعه بین‌المللی» برای متوقف کردن ایران در دستیابی به سلاح هسته ای «دچار خطای محاسباتی» نشوند.