وقوع انفجاری جديد در یک نيروگاه اتمی ژاپن

انفجار در راکتور شماره سه تاسيسات فوکوشيما رخ داده است.

گزارش های تازه حاکی است که صبح روز دوشنبه انفجاری جدید در نيروگاه اتمی فوکوشيما در شمال شرقی ژاپن رخ داده است و در جريان آن شش نفر مجروح شده اند.

مقام های ژاپنی می گويند که این انفجار به هسته اصلی اين نيروگاه آسیب وارد نکرده است. انفجار در راکتور شماره سه تاسيسات فوکوشيما رخ داده است.

به دنبال وقوع زلزله و سونامی روز جمعه در ژاپن که ويرانی های گسترده ای به بار آورده است، در يکی از راکتورهای تاسيسات اتمی فوکوشيما انفجاری رخ داد که نگرانی های فزاينده ای در جهان از تکرار فاجعه اتمی چرنوبيل ايجاد کرده است.

بنابر گزارش ها، سه راکتور از شش راکتور این مجتمع در خطر افزایش شدید حرارت و انفجار هستند.

تاسيسات فوکوشيما در ۲۴۰ کيلومتری شمال توکيو، پايتخت، قرار دارد و سيستم های خنک کننده آن با مشکل روبرو شده اند.

کارگران اين نيروگاه توليد برق در حال خنک کردن راکتورهای شماره يک و سه آن برای جلوگيری از ذوب هسته ای هستند که می تواند مواد راديو اکتيو را در اطراف خود پخش کند.

«ذوب هسته ای» به معنای ذوب شدن ميله های سوخت هسته ای در اثر حرارت بيش از حد است که در نتيجه آن مواد مرگبار راديو اکتيو به محيط بيرون نشت خواهند کرد.

مقام های ژاپنی احتمال داده اند که ذوب جزئی در يکی از اين راکتورها رخ داده است.

مقام‌های ژاپنی می‌گویند سه رآکتور اتمی در شمال این کشور، که در پی زمین‌لرزه مهیب اخیر آسیب دیده‌اند، با خطر انفجار روبه‌رو هستند.

این مقام‌ها گفته اند که با افزایش دمای راکتورها، خطر ذوب شدن محفظه‌های اصلی و در نتیجه انفجار وجود دارد، که در آن صورت تشعشعات هسته‌ای منطقه را فرا خواهد گرفت.

به دنبال هشدار سازمان برق منطقه ای توکيو در باره نشست راديو اکتيو از تاسيسات فوکوشيما، هزاران نفر از ساکنان منطقه تخليه شده اند.

در همين حال، خبرگزاری رسمی ژاپن، کيودو، گزارش داده است که دو هزار جسد در دو شهر ساحلی آسيب ديده از زلزله و سونامی پيدا شده است.

خبرگزاری رويترز، آسيب های ناشی از زلزله روز جمعه ژاپن را بسيار بالا ارزيابی کرده و نوشته که بر اساس يکی از برآوردها، ۱۷۰ ميليارد دلار فقط به صورت مستقيم به مناطق آسيب ديده خسارت وارد شده است.