استعفای استاندار خوزستان و تصمیمات بحران ساز

امیر حیات مقدم، استاندار خوزستان (نفر وسط) همراه با وزیر راه و ترابری ( سمت راست)

در پی نا آرامی های يک هفته اخير در استان خوزستان، امير حيات مقدم، استاندار این استان نفت خیز ایران از سمت خود استعفا کرد.


بدين ترتيب در کمتر از يک هفته دست کم چهار استاندار تغيير کردند. معاونان آقای حيات مقدم استعفای وی را تایيد کردند و بر اساس نقل قولی که خبرگزاری های ایران از نماینده خرمشهر منتشر کرده اند، مصطفی پورمحمدی، وزیر کشور ایران نیز استعفای او را پذیرفته است.


حکم جنجالی سعيد لو


خبرگزاری ها يکشنبه شب در حالی خبر استعفای استاندار خوزستان را منتشر کردند که از يک هفته قبل برکناری مديرعامل منطقه آزاد تجاری اروند از سوی علی سعيد لو، معاون اجرایی ریيس جمهوری اسلامی اعتراضاتی را در آبادان و خرمشهر را به دنبال داشت.


معترضان که برخی از فرماندهان نظامی و بومی خوزستان در دوران جنگ نيز در ميان آنان بودند خواستار لغو حکم برکناری محمد رضا عباسی، مدير عامل برکنار شده منطقه آزاد اروند بودند.


دستور برکناری آقای عباسی که وی نيز از فرماندهان جنگ است، يک هفته تنش و اختلاف را ميان دو گروه از نزديکان دولت در شهرهای خوزستان به دنبال داشت. مراسم معارفه مدير عامل جديد منطقه آزاد اروند ۱۲ فروردين و در حالی که با حمايت نيروی انتظامی برگزار می شد از سوی معترضان برهم خورد و نيمه تمام ماند.


امام جمعه خرمشهر نيز در نماز جعه هفته گذشته اين شهر ضمن حمايت از مديرعامل سابق منطقه آزاد اروند، نسبت به حضور نيروهای ضد شورش در دو شهر آبادان و خرمشهر اعتراض کرد و استاندار خوزستان و فرمانده نيروی انتظامی آبادان را به صف آرايی «نيروهای ضد شورش و سگ های پليس در مقابل اعتراض به حق رزمندگان،جانبازان و خانواده مکرم شهدا» متهم کرد.


خبرگزاری ها يکشنبه شب در حالی خبر استعفای استاندار خوزستان را منتشر کردند که از يک هفته قبل برکناری مديرعامل منطقه آزاد تجاری اروند از سوی علی سعيد لو، معاون اجرایی ریيس جمهوری اسلامی اعتراضاتی را در آبادان و خرمشهر به دنبال داشت.


امير حيات مقدم که شب گذشته از استانداری خوزستان استعفا کرد خود سرتيپ سپاه پاسداران است که همزمان با آغاز به کار دولت آقای احمدی نژاد به استانداری خوزستان منصوب شده بود.

تصميمات بحران ساز


تنش در خوزستان و استعفای استاندار خوزستان دردو هفته اخير دست کم چهارمين موردی است که عامل اصلی آن، تصميمات ریيس جمهوری اسلامی و اعضای هیات دولت است.



مورد اول اوايل ماه جاری و در حين سفر آقای احمدی نژاد به استان فارس و بازديد از شهرستان آباده رخ داد. وی در خلال سخنرانی در اين شهر به ناگهان اعلام کرد که «دهستان خسرووشيرين از اقليد جدا و به آباده ملحق مي شود.»


احمدي نژاد به جمعيت حاضر در ورزشگاه آباده گفت«خسرو و شيرين هم مال شما.» اين اقدام ریيس جمهوری اسلامی منجر به اعتراض و درگيری گسترده مردم در اقليد و حمله به ادارات دولتی شد.


به گزارش واحد مرکزی خبر، در اين درگيری ها که چند روز متوالی ادامه داشت دو مامور نيروی انتظامی کشته شدند و بيش از ۱۴۰ نفر از مردم زخمی شدند.


خبرگزاری فارس نيز در پايان روز پنجم درگيری در اقليد گزارش کرد که پس از پنج روز ناآرامی «با استقرار نيروهای مردمی گردان های عاشورا و پس از رايزنی با مردم و متحصنان شهر اقليد، با اين وعده که در الحاق روستای خسرو و شيرين تجديد نظر خواهد شد، آرامش بار ديگر به اين شهر بازگشت.»


مورد ديگر از تصميامات بحران زا، تغيير سه استاندار در هفته گذشته بود. روز يکشنبه، دوم ارديبهشت ماه، نيز به دنبال انتشار اخباری در خصوص برکناری استاندار لرستان، خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی از تغيير سه استاندار دیگر خبر داد.


هيات وزيران، يحيی محمودزاده، رييس سابق سازمان نقشه برداری کشور را به عنوان استاندار جديد گلستان، عبدالعلی صاحب محمدی، قائم مقام سابق معاونت عمرانی وزارت کشور را به عنوان استاندار جديد هرمزگان و سيدحسين صابری، معاون عمرانی سابق استانداری قم را به عنوان استاندار جديد لرستان را بر اساس پيشنهاد وزير کشور تعيين کرده است.



تنش در خوزستان و استعفای استاندار خوزستان در دو هفته اخير دست کم چهارمين موردی است که عامل اصلی آن، تصميمات ریيس جمهوری اسلامی و اعضای هیات دولت است.

در اين ميان انتصاب استاندار جديد استان هرمزگان با واکنش منفی نمايندگان هرمزگان در مجلس شورای اسلامی مواجه شد.


علی معلمي پور، شهريار مشيری، عبدالله حسينی، علی ديرباز و محمد آشوری، پنج نماينده استان هرمزگان همزمان با انتشار استعفانامه خود خطاب به ریيس مجلس، اعلام کردند که وزير کشور برخلاف مشورت قبلی با نمايندگان هرمزگان، شخصی ناآشنا به منطقه را به استانداری هرمزگان منصوب کرد.


نمايندگان هرمزگان در پی رايزنی وزير کشور با آنان و حصول توافق های جديد از استعفای خود صرف نظر کردند.


غلامحسين الهام، سخنگوی دولت که به دنبال مرگ جمال کريمی راد به وزارت دادگستری رسيد نيز دوازدهم ارديبهشت ماه، به طور غير مترقبه قهرمانی، ریيس سازمان تعزيرات حکومتی و شاهچراغی، معاون پشتيبانی اين وزارتخانه را برکنار کرد.


خبرگزاری فارس در پيامد اين تصميم گزارش کرد که «مديران يکی از نهادهای مهم کشور و برخی از نمايندگان کميسيون اقتصادی مجلس درصد لغو تصميم وزير دادگستری برآمده و تلاش دارند با تشديد فشارها به هر نحو ممکن ریيس سازمان تعزيرات حکومتی در سمت خود ابقا شود».


اين خبرگزاری نزديک به دولت در عين حال خبر داد که «مراسم توديع ریيس سازمان تعزيرات حکومتی قرار بود روز دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ماه برگزار شود که به دليل همين فشارها مراسم به تاخير افتاده است.»


«دولت پاسخگو نيست»


برکناری مدير عامل منطقه آزاد اروند به حکم علی سعيد لو، معاون اجرایی آقای احمدی نژاد که به دنبال يک هفته ناآرامی، استعفای استاندار خوزستان را در پی داشت نيز در شمار تصميمات بحران زا در دو هفته اخير قرار می گيرد.



ملاقات مردمی يعنی ديدن و شنيدن مشکلات مردم از نزديک؛ در حالی که ریيس جمهوری با توقف کوتاهی که در شهرها دارند فقط به يک سخنرانی کوتاه اکتفا مي کند و بلافاصله از شهر خارج مي شود. اگر هم در شهری به سخنان نخبگان گوش کند گفته ها، ربطی به مشکلات مردم ندارد.
نماینده آبادان در مجلس

در همين حال، روزنامه همبستگی اعتراض نماينده آبادان در مجلس شورای اسلامی به ریيس جمهوری اسلامی را در شماره روز یکشنبه خود درج کرد.


عبدالله کعبی با انتقاد از سفرهای استانی آقای احمدی نزاد گفته است که «احمدي نژاد در سفر به آبادان دو ساعت با هليکوپتر آمد و سخنرانی کرد و رفت.»


وی روز يکشنبه در جمع خبرنگاران پارلمانی با بيان اينکه پس از تغيير استاندار هرمزگان، اينک نوبت استاندار خوزستان است که مي خواهند وی را تغيير دهند، گفت که«اما استاندار ما خود استعفا کرده است.»


نماينده آبادان در مجلس هفتم، با اشاره به استعفای نمايندگان استان هرمزگان به دليل بي توجهی به نظر آنها در انتخابات استاندار گفت که «وقتی دولت پاسخگو نيست، نمايندگان مجبور هستند در بين مردم پاسخگوی اقدامات دولت باشد.»


عبدالله کعبی با انتقاد از وعده های آقای احمدي نژاد تاکيد کرد که«هيچ يک از وعده های دولت در مورد تحقق آب و گاز برای آبادان محقق نشده است.»


سايت اينترنتی مجلس شورای اسلامی نيز ضمن انعکاس انتقاد نماينده آبادان از احمدی نژاد به نقل از وی نوشت که «ملاقات مردمی يعنی ديدن و شنيدن مشکلات مردم از نزديک؛ در حالی که ریيس جمهوری با توقف کوتاهی که در شهرها دارند فقط به يک سخنرانی کوتاه اکتفا مي کند و بلافاصله از شهر خارج مي شود. اگر هم در شهری به سخنان نخبگان گوش کند گفته ها، ربطی به مشکلات مردم ندارد.»