اینترپل حکم دستگیری رییس جمهوری پیشین اوکراین را صادر کرد

ویکتور یانوکوویچ، رییس جمهوری پیشین اوکراین

پلیس بین‌الملل، اینترپل، روز دوشنبه ۲۲ دی حکم دستگیری ویکتور یانوکوویچ رییس جمهوری پیشین اوکراین را صادر کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ویکتور یانوکوویچ ۶۴ ساله که به سرقت دارایی‌های کشور و اختلاس متهم شده است، فوریه سال گذشته به دنبال اعتراضات گسترده‌ای که به سرنگونی دولت او منجر شد از اوکراین گریخت.

رییس جمهوری پیشین اوکراین از آن زمان در روسیه زندگی می‌کند. او و بعضی از اعضای خانواده‌اش به انباشتن ثروت هنگفتی در دوران ریاست جمهوری او متهم شده‌اند.

اولکساندر، یکی از پسران آقای یانوکوویچ که دندانپزشک بود در معاملات ذغال سنگ ثروتی نزدیک به ۵۰۰ میلیون دلار اندوخته بود.

اوکراین در فهرست شفافیت بین‌المللی از ۱۷۷ کشور، در رده ۱۴۴ قرار دارد.

در همین حال خبرگزاری روسی اینترفاکس از مسکو گزارش داد که دولت روسیه در صورت دریافت این حکم آماده است به درخواست اینترپل رسیدگی کند.

یک «منبع مطلع» روز دوشنبه به این خبرگزاری گفت روسیه آماده رسیدگی به درخواست استرداد ویکتور یانوکوویچ و بستگان اوست.

این منبع افزود: «در صورت دریافت چنین درخواستی از سوی مقامات رسمی، روسیه این تقاضا را بر اساس قوانین بین‌الملل و داخلی کشور بررسی می‌کند. با این حال درخواست استرداد به احتمال زیاد رد خواهد شد».

او افزود به نظر مقامات روسیه در «حکم پیگرد قضایی» رهبران پیشین اوکراین «انگیزه‌های سیاسی آشکاری» وجود دارد.

این منبع افزود: «بر اساس قوانین بین‌المللی و داخلی روسیه، اشخاصی که با انگیزه‌های سیاسی مورد پیگرد قضایی قرار بگیرند نمی‌توانند به کشورهای دیگر مسترد شوند».

خبرگزاری اینترفاکس به نقل از وزیر کشور اوکراین گفت ویکتور یانوکویچ و میکولا آزاروف در فهرست متهمان اینترپل قرار گرفته‌اند.

یک کمیسیون ویژه اینترپل، رییس جمهور پیشین اوکراین، پسر او اولکساندر یانوکوویچ، میکولا آزاروف نخست وزیر پیشین و سایر مقامات بلند پایه پیشین اوکراین را در فهرست مجرمان قرار داده است.

آرسن آواکوف وزیر کشور اوکراین روز دوشنبه در فیسبوک نوشت: «افرادی که در فهرست متهمان بین المللی با هشدار قرمز و به منظور بازداشت و استرداد به اوکراین قرار دارند عبارتند از: ویکتور فیودورویچ یانوکوویچ، اولکساندر ویکتورویچ یانوکوویچ، میکولا یانوویچ، رایسا واسیلییونا بوگاتیروا، وای وی کولوبوف، وزیر دارایی پیشین اوکراین، و جی بیتزوکون، رییس پیشین شرکت مخابرات اوکراین».