انتقاد آمریکا از نقش چین در تجارت جهانی

چين با اعمال قوانين خاصی کوشيده است تا جلوی واردات را گرفته و بازار را برای کالاهای داخلی خود حفظ کند.

پنج سال بعد از پيوستن چين به سازمان تجارت جهانی و در آستانه بازديد مقامات ارشد آمريکايی از اين کشور، دولت چين امروز، دوشنبه، ۱۱ دسامبر از نقش خود در سازمان تجارت جهانی حمايت کرد .


روزنامه «چاينا ديلی» ، ارگان حزب کمونيست اين کشور، روزدوشنبه نوشت: « پنج سال از عضويت ما در سازمان تجارت جهانی می گذرد و ما مفتخريم که به عنوان يک قدرت بزرگ در حال رشد، نقش درخشانی را در اقتصاد جهانی ايفا کرده ايم.»


اظهارات اخير دولت چين در باره نقش درخشان اين کشور در سازمان تجارت جهانی در حالی عنوان می شود که نماينده وزارت بازرگانی آمريکا نظرات متفاوتی را در اين باره بيان داشته است.


سوزان شوآب ، نماينده وزارت بازرگانی ايالات متحده، در اظهارات امروز خود با زير سوال بردن نقش چين در سازمان تجارت جهانی ، اعلام کرد که وی به همراه هيات همراهش اين نکته را به دولت چين گوشزد خواهند کرد که حرکت کند اين کشور به سوی اصلاحات، مانعی بر سر راه روند توسعه اين کشور بوده و امنيت روابط سالم و دوجانبه را نيز به خطر می اندازد.


ايالات متحده آمريکا همواره چين را به نقض قانون مولف ، تکثير غير مجاز فيلم ، سی دی ، نرم افزار و ساير کالاها متهم کرده است.

نقش چين در سازمان تجارت جهانی و برآوردهای ضد و نقيضی که از نقش اين کشور در اين سازمان ارائه شده است يکی از محورهای گفتگوی مقامات آمريکايی با حکومت چين خواهد بود که قرار است پنجشنبه اين هفته راهی پکن شوند. طبق گزارش ها، هنری پالسون، وزير خزانه داری ايالاتمتحده در راس اين هيئت عالی رتبه به پکن سفر خواهد کرد.


ايالات متحده آمريکا همواره چين را به نقض قانون مولف ، تکثير غير مجاز فيلم ، سی دی ، نرم افزار و ساير کالاها متهم کرده است. واشنگتن اعلام کرده است چنانچه چين در برابر آنچه که به گفته مقامات آمريکايی «مشروعيت بخشيدن به سرقت دارائی های ديگران» است ، از خود واکنش نشان ندهد بر عليه اين کشور در سازمان تجارت جهانی اقامه دعوی خواهد کرد.


طبق اظهارات خانم شوآب ، چين با اعمال قوانين خاصی کوشيده است تا جلوی واردات را گرفته و بازار را برای کالاهای داخلی خود حفظ کند.


آمريکا همچنين معتقد است که عدم برابری واحد پول چين با دلار آمريکا باعث کسری شديد تراز تجاری آمريکا در برابر اين کشور شده و انتظار می رود که اين کسری تجاری در سال جاری ميلادی از ۲۰۲ ميليارد دلار تجاوز کند.