«ربات‌ها بر انسان‌ها غلبه خواهند کرد»

نیک باستروم

نيک باستروم، از کارشناسان شناخته شده حوزه هوش مصنوعی، در حمايت از نظريه‌ای استيون هاوکينگ مطرح کرده بود، تاييد کرد که تا قرن آينده، ربات‌ها و هوش مصنوعی از انسان‌ها پيشی خواهند گرفت.

به گزارش روز ۳۰ ارديبهشت ماه وبسايت «تک ورلد»، آقای باستروم که رئيس انستيتو آينده بشر در دانشگاه آکسفورد است، گفت: «اين احتمال بالقوه وجود دارد که ماشين‌ها در يک صد سال آينده از انسان‌ها هوشمندتر شوند.
وی تحقيقات زيادی روی «اخلاقيات هوش مصنوعی» و يا «خطرهای بيرونی» و همچنين «افزايش توان بشر» انجام داده است.

نيک باستروم در جريان جلسه کنفرانس حضور «سيليکون ولی» در آکسفورد که روز يکشنبه گذشته برگزار شد، گفت: «يکصد سال زمان زيادی است. ما هنوز حتی يکصد سال نيست که صاحب کامپيوتر شده‌ايم و سابقه حضور کامپيوتر در زندگی ما الان ۷۰ ساله شده است. ولی از زمان اولين کامپيوتر تا الان، شاهد هستيد که پيشرفت خيلی سريع بوده است و شايد در يک صد سال آينده و يا کمتر از آن، قدم‌های بعدی برداشته شود.»

وی افزود: «وقتی توان هوش ماشين‌ها به توان هوش انسان‌ها برسد، تغيير اساسی در تمدن بشری روی خواهد داد و می‌تواند حتی مهم‌ترين اتفاقی باشد که در تاريخ برای بشر روی داده است.»

نيک باستروم گفت: «به لحاظ شخصی باور دارم وقتی که به چيزی معادل بشر برسيم، ديگر چيزی به اين که ماشين‌ها «فراهوشمند» شوند، نخواهد ماند. شايد زمانی که يک ماشين به حد توانايی هوش انسان برسد طولانی باشد ولی از آن به بعد تا وقتی که به فراهوشمندی برسد، زمانی طولانی نمی‌گيرد و سريع خواهد بود.»

همچنین به گزارش وبسایت «کامپیوتر ورلد» وی به حاضران در اين کنفرانس که همگی متخصص و کارشناس و خبره و آگاه در حوزه فناوری و کامپيوتر بودند گفت: « فکر کنم توانايی «فراهوشمندی» برای ماشين‌ها قدرت بسيار زيادی هم به همراه داشته باشد. به همان دليل که بشر در مقايسه با ديگر موجودات روی کره زمين، قدرتمندترين است. ما قدرتمندترين هستيم نه به خاطر داشتن عضلات قوی‌تر و يا توان بيشتر و يا دندان‌هايی تيزتر. ما قدرتمند هستيم چون مغز بهتری داريم.»


وی گفت: «اگر انسان‌ها ماشين‌‌هايی فراهوشمند خلق کنند، فارغ از اين که آينده‌ای بهتر يا بدتر را رقم خواهند زد، اما ديگر اين ماشين‌ها هستند که آينده را ترسيم خواهند کرد.»

نيک باستروم افزود: «ماشين‌های فراهوشنمند می‌توانند کمک بزرگی به انسان‌ها باشند و متحد بسيار قدرتمندی باشند و کمک کنند مشکلات بسيار پيچيده‌ای که با آن‌ها روبرو هستيم را حل کنيم. اما از سوی ديگر، می‌تواند به شدت خطرناک باشد. همان طور که وقتی انسان‌های امروزی (هومو ساپينس) وارد شد، جمعيت انسان‌های نئاندرتال منقرض شد و يا نسل گوريل‌ها به انقراض نزديک شد.»

هشداری که هاوکينگ هم داده بود

استيون هاوکينگ هم پيشتر هشدار داده بود در يکصد سال آينده، کامپيوتر‌های فراهوشمند جای بشر را خواهند گرفت. وی افزود: «و وقتی اين اتفاق بيفتد، ما بايد مطمئن باشيم که اهداف ما و ماشين‌ها همسو باشد.»

نيک باستروم هم به جمع کسانی چون استیون هاوکينگ و ايلان ماسک پيوسته که هشدار داده بودند خطر هوش مصنوعی، جدی است و می‌تواند از کنترل بشر خارج شود.

در حال حاضر دستيار هوشمندی به نام «سيری» روی گوشی و تبلت‌های اپل و يا ماشين بدون راننده گوگل، از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند. به گزارش روزنامه فايننشال تايمز، در حال حاضر حدود ۱۵۰ شرکت در سيليکون ولی، روی هوش مصنوعی کار می‌کنند.

يل گيتس، پايه‌گذار شرکت «مايکروسافت»، هم پيشتر درباره تهديد «هوش مصنوعی در دهه‌های پيش رو» هشدار داده و آن را خطری جدی دانسته بود.

به گفته «ايلان ماسک»، کمک به رشد هوش مصنوعی توسط بشر به مثابه «احضار شيطان» است و به باور «استيون هاوکينگ»، «مسئله اين است که در کوتاه مدت چه کسی هوش مصنوعی را کنترل خواهد کرد و در طولانی مدت اصلاً نمی‌شود آن را کنترل کرد».