درگیری جدایی‌طلبان حامی روسیه با تاتارها در کریمه در اوکراین

Your browser doesn’t support HTML5

اخبار راديو اروپای آزاد، راديو آزادی، پنجشنبه هشتم اسفند ۱۳۹۲:

در اوکراين، هزاران تن از معترضان در مقابل پارلمان محلی کريمه در شهر «سيمفروپول» درگير شدند. حاميان روسيه خواستار جدايی کريمه از اوکراين هستند و تاتارهای کريمه با هرگونه عمليات جدايی‌طلبی مخالف هستند. روز پنجشنبه هشتم اسفند گروهی از فعالان جدايی‌طلب به بام ساختمان پارلمان رفته و پرچم روسيه را به اهتزار درآوردند.

در کابل پايتخت افغانستان، صدها تن از مردم در حمايت از نيروهای نظامی اين کشور و نيز اعتراض به آن چه آن را «دخالت پاکستان در امور داخلی افغانستان» خواندند، تظاهرات کردند. حزب همکاری ملی، سازماندهی اين تظاهرات را برعهده داشت. در حمله نظامی شبه نظاميان طالبان به يک ايستگاه نظامی در استان کونار در نزديک مرز پاکستان، ۲۱ تن از ماموران نظامی افغانستان کشته شدند.

در قزاقستان، «نورعلی آيتلنوف» وبلاگ‌نويس مستقل در مقابل کاخ رياست جمهوری در آستانه، دست به اعتراضی تک نفره زد. اين وبلاگ‌نويس خواستار آزادی دو وبلاگ‌نويس مستقل ديگر است که به دليل تلاش برای ديدار با شهردار آستانه، دستگير شده‌اند. دو وبلاگ‌نويس دستگير شده به اتهام «اوباشگری» به ۱۵ روز زندان محکوم شده‌اند.

در دوشنبه پايتخت تاجيکستان، اعضای نهادهای غيردولتی از مردم خواستند در مراسم روز يکم ماه مارس، روز جهانی رفع تبعيض، حضور پيدا کرده و آن را اجرا کنند. اين روز برای لغو هرگونه تبعيض و پيشداوری در مقابل کسانی که به اچ آی وی، ايدز مبتلا هستند، نامگذاری شده است. نمايندگان سازمان‌های غيردولتی می‌گويند هرچند هرگونه تبعيض در قوانين تاجيکستان قدغن شده است، با اين حال بازهم در جامعه روی می دهد.

در قرقيزستان، جمعيتی حدود ۵۰ تن که شماری از آن‌ها جوان بودند، در مخالفت با همجنسگرايان تظاهرات کردند. معترضان عکس «ايليا لوکاش» که خبرنگار معروفی است و از حقوق همجنسگرايان حمايت می کند را آتش زدند و او را متهم کردند که بابت کارهايش از خارج از کشور پول دريافت می کند. ايليا لوکاش در پاسخ به اين اتهام ها گفته که همجنسگرا نيست، ولی از برخی مواقع در حمايت از حقوق آن‌ها مطلب می نويسد. دو ماه پيش مفتی اعظم مسلمانان قرقيزستان، فتوايی در مخالفت با ازدواج همجنسگرايان صادر کرد.

در گرجستان، حدود ۳۰۰ تن از کارکنان شرکت های «آر جی ام» در استخراج طلا و مس در روستای «کازرتی» به دومين هفته اعتصاب خود ادامه دادند. کارگران خواستار بهبود شرايط کاری، افزايش ۴۰ درصدی حقوق و بازگرداندن ۱۸۰ کارگر اخراج شده هستند.